Fordeler med digital postkasse:
- Du får post fra det offentlige oversendt på en sikker måte og samlet ett sted.
- Du får tilgang til posten din hvor og når du vil - på PC, mobil og nettbrett.
- Du kan varsles på SMS og e-post når du får brev fra Lørenskog kommune og andre offentlige etater.
- Du får raskere svar og informasjon fra det offentlige.
- Du sparer miljøet og hjelper oss å redusere offentlige kostnader.
Hvordan motta digital post?
Du kan velge enten e-Boks eller Digipost som din digitale postkasse. Når du har valgt en digital postkasse har du sagt ja til digital post. Etter dette vil du ikke motta papirpost selv om den digitale posten ikke blir lest.
Dersom du ikke har valgt en postkasse vil posten fra Lørenskog kommune bli sendt til Altinn. Dersom den ikke er åpnet i Altinn innen to døgn, sørger en sentral utskriftstjeneste for forsendelse som papirpost.
Mer informasjon
Reservasjon mot digital post
Dersom du ikke ønsker digital post og heller vil fortsette å motta brev i papirform kan du reservere deg i Kontakt- og reservasjonsregisteret (eller ringe 800 30 300). Det er mulig å omgjøre reservasjonen hvis du senere ombestemmer deg og ønsker digital post likevel.
Mer informasjon om reservasjon.
Spørsmål og svar om digital post
- Finn fram din elektroniske ID (e-ID), for eksempel din BankID.
- Velg enten Postens Digipost eller e-Boks.
- Følg instruksjonene fra e-Boks eller Digipost for å opprette postkasse.
Du mottar så en SMS fra Difi som bekrefter ditt valg av postkasse.
Les mer om Digipost og om e-Boks.
Digipost og e-Boks er likestilte og begge tilfredsstiller strenge krav til sikkerhet. Den største forskjellen mellom de to postkassene er hvilke private virksomheter du kan motta digital post fra. Postkassene har også ulikt design og noe ulik funksjonalitet.
Ved å bruke digital postkasse vil du få brev fra kommunen umiddelbart i stedet for å måtte vente på postgangen. Du kan lese brevene på mobil slik at du har tilgang til posten overalt.
Ved å bruke digital post sparer du miljøet og reduserer offentlige kostnader.
Det offentlige kan ikke sende sensitiv informasjon som for eksempel helseopplysninger på epost. Vanlig epost har ingen kryptering og er derfor ikke sikkert. Digital post er kryptert og kan brukes til å sende sensitiv informasjon.
Brosjyre om digital post
Informasjonen om digital post finnes også som en brosjyre som du kan skrive ut. (PDF, 220 kB)
Trenger du hjelp?
Brukerstøtte for digital postkasse og ID-porten
Åpningstid: mandag – fredag kl. 09:00–15:00
Telefonnummer: 800 30 300
E-post: brukerstotte@digdir.no
Nettprat: Snakk direkte med brukerstøtten i chat (nederst til høyre på siden)
Brukerstøtte Digipost
Her finner du hjelp til Digipost
e-post: kundeservice@digipost.no eller tlf. 22 03 00 00
Brukerstøtte e-Boks
e-Boks: Her finner du hjelp til e-Boks
e-post: kontaktskjema eller tlf. 22 89 85 04