Hva innebærer det å være klassekontakt?

Mange foreldre blir dratt litt hodestups inn i rollen som klassekontakt. Benterud FAU ønsker her å gi litt informasjon om hva et verv som klassekontakt kan bety, og hva som blir forventet. Det er en fantastisk viktig rolle for elev- og foreldredemokratiet, og kan gjøre en stor forskjell for både klassemiljø og trivsel.

Hva er en klassekontakt?

•    Representanter for de foresatte i en klasse.
•    Valgt av foresatte med barn i samme klasse.
•    Bindeleddet mellom skolen/lærerne og de foresatte i klassen.

Mål med arbeidet

Klassekontakten skal ha hovedfokus på klassen, mens FAU representanten skal ha helhetlig skolefokus.

Bidra til: 
•    Et godt faglig og sosialt miljø i klassen.
•    Null-toleranse for mobbing jfr Paragraf 9A i opplæringsloven. 
•    Gode rutiner for samarbeidet mellom hjem og skole.
•    Et godt skole-hjem-samarbeid. Å engasjere seg i hjem-skole-samarbeidet er en investering i barn og unges trivsel, og læring!

Valg av klassekontakter

•    Klassekontakter velges av de foresatte i klassen.
•    Det velges to klassekontakter i hver klasse.
•    Det velges to varaer i hver klasse.
•    Klassekontaktene og vara velges for ett år av gangen.
•    For 1. klassene velges klassekontaktene på informasjonsmøtet som holdes i juni før skolestart. Eventuelt første foreldremøtet på høsten (senest medio september). 
•    Arbeidet bør komme i gang ved skolestart.
•    Det er skolens ansvar at klassekontakter og vara blir valgt.

Klassekontaktenes oppgaver

Noen eksempler:
•    Bidra i planlegging av foreldremøtene i samarbeid med kontaktlærer.
•    Ha jevnlig kontakt med kontaktlærer om klassemiljøet (faglig og sosialt).  
•    Holde kontakt med, og innhente innspill fra de andre foresatte. 
•    Klassekontaktene skal ha kontakt med FAU representanten. 
•    Viderebringe referat fra FAU-møtene til foresatte
•    Sørge for at det blir skrevet referat fra foreldremøtene, som videreformidles til foresatte. 
•    Sørge for at noen har ansvar for klassekassen (kasserer). Se lenger ned for retningslinjer. 
•    NB! Klassekontakter på 5. trinn har ansvaret for 17. mai og fordeler oppgaver mellom foresatte. Foresatte på 4.trinn har hjulpet til med oppgaver som f.eks. å rigge bord og benker. Informasjon om 17. mai er i et eget dokument. 
•    Sørge for at minst to foresatte går i 17. mai tog sammen med kontaktlærer.
 

Eksempler på hva klassekontakten kan bidra med i samråd med foresatte og kontaktlærer:

•    Bidra til at de foresatte har noen felles retningslinjer for bursdags- og Halloweenfeiring i klassen. I den forbindelse kan man på foreldremøte bli enig om et åpent tilbud til foreldre om å be om støtte til bursdagsgaver, hvis noen skulle ha behov for det. (For at ikke det skal hindre barn i å kunne gå i bursdag).
•    Sørge for at noen tar kontakt med nye foresatte, det vil si foresatte til elever som begynner i klassen midt i skoleåret. En hyggelig telefonsamtale kan få dem til å føle seg velkommen og bidra til at de får lyst til å komme på foreldremøter. I den forbindelse oppdatere klasselister sammen med kontaktlærer, for så å sende ut. 
•    Sette opp vennegrupper: Vennegrupper er at man deler inn klassen i mindre grupper på rundt 5 barn, en blanding av jenter og gutter. Det settes opp faste datoer gjennom året hvor man på rundgang inviterer de andre barna i gruppen på vennegruppe-besøk. Dette er et meget godt tiltak for et godt klassemiljø. Det skal være lavterskel hygge, gjør det enkelt. For eksempel kan man servere noe enkel mat, ha en felles aktivitet som tegning eller å lage en hobbyting, leke ute eller rundt jul: pepperkakebaking. Ellers kan barna leke fritt hvis man heller ønsker det. Barna hentes ofte rett fra skolen/SFO. De foresatte kan inviteres til å komme den siste halvtimen for kaffe/te. Bør være fastsatte datoer og fordeles over hele skoleåret. Man gjør avtale med lærer om at det ikke er lekser denne dagen. 
•    Dele klassen inn i årstidsgrupper (høst, vinter, vår og sommer). Man velger selv hvilke aktiviteter de forskjellige gruppene skal arrangere, men det er blitt praktisert følgende i flere år:
På Benterud Skole har det være vanlig med høstgruppe som har arrangert noe sosialt og vintergruppen har organisert juleavslutning. Vårgruppen har funnet på en uteaktivitet som f. eks skogstur (kanotur m/overnatting f.eks.) og sommergruppen har arrangert sommeravslutningen. Klassekontakter med foresatte kan avgjøre hva de tenker er best å få til i høst- og vårgruppene. 
•    Gjerne opprette en Facebookgruppe e.l. for klassen, som kan brukes som kommunikasjonskanal blant de foresatte. Viktig informasjon fra klassekontakter til de foresatte bør sendes via på e-post.  
•    Ta initiativ til sosiale arrangementer eks. mammakaffe/pappatreff/foreldrefest.

Taushetsplikt

•    Som klassekontakt har du taushetsplikt (Forvaltningsloven § 13). 
•    Taushetsplikten gjelder både for de tilsatte i skolen og for foreldre som sitter i råd og utvalg, klassekontakter og personer som er frivillige hjelpere på leirskole, skoleturer og skolefester. 

Hva gjør kasserer:

Klassekontakten kan velge å være kasserer selv. 

•    Opprette en klassekonto. Vanlig ved foreldremøter å samle inn 100 kr per elev – dette skal være frivillig. 
•    Ha oversikt over klassekassen. 
•    Telle opp penger etter loddsalg jul og sommer. Føre dette over på klassekonto. 
•    Gi penger til kontaktlærer ved kjøp av aktivitetsutstyr som fotball, bordtennisracket, hoppetau, tennisballer etc. 
•    Gi penger til klassekontakter ved innkjøp av gave til kontaktlærer jul og sommer.


Lykke til med arbeidet!

Her er informasjonen som PDF-fil. (PDF, 200 kB)