Bakgrunn

Illustrasjon av dokumenter og en klubbe - Klikk for stort bilde Maria Therese Torset-Granli

Bakgrunn

Denne utgaven av boligplanen gjelder for perioden 2024–2034 og skal angi mål, prioriteringer, virkemidler og tiltak for å løse kommunens boligbehov innenfor den angitte planperioden. Formålet er å sikre at innbyggere som ikke kan løse boligbehovene i det ordinære boligmarkedet, får råd og nødvendig bistand til å klare seg på egen hånd eller tilbys tjenester eller et kommunalt tilrettelagt botilbud.

Boligbehovene endrer seg imidlertid i løpet av en tiårsperiode, og planen er dermed mer konkret med hensyn til perioden 2024–2028 enn siste del av planperioden.

Av hensyn til endrede boligbehov er det lagt opp til at boligplanen skal oppdateres annethvert år, slik at de folkevalgte får anledning til å justere kursen etter forholdene som påvirker behovet, og kommunens boligsosiale arbeid som sådan.

Kommunedirektøren har ved denne rulleringen tatt utgangspunkt i flere lokale og nasjonale mål og strategier. Her gir vi en kort redegjørelse av de viktigste føringene for arbeidet.

Føringer for arbeidet med boligplan

Illustrasjon av mennesker som går tur i landlig miljø med boliger i bakgrunnen - Klikk for stort bilde Maria Therese Torset-Granli

Kunnskapsoppsummering tredje boligsektor

Tredje boligsektors omtale i mandatet

I boligplanutvalgets vedtatte mandat er det lagt til grunn at kommunedirektøren skal legge fram en kunnskapsoppsummering av hva tredje boligsektor er, og en gjennomgang av foreliggende forsøk med å etablere og forvalte en tredje boligsektor. Kunnskapsoppsummeringen skal legges fram for utvalget til vurdering og diskusjon.

Hva er og hva er ikke tredje boligsektor?

Begrepet tredje boligsektor har vokst fram som et samlebegrep for alternative løsninger til dagens boligløsninger. Boligsektoren er hovedsakelig rettet mot følgende grupper:

  • innbyggere som ønsker å leie eller deleie i et langsiktig perspektiv
  • innbyggere som ønsker å bidra til alternative økonomi- og verdisystemer
  • innbyggere som over tid ikke har økonomiske ressurser til å betjene et boliglån
  • innbyggere som ikke har råd til å kjøpe egen bolig i dagens marked

Ifølge Oslo kommunes kunnskapsgrunnlag om en tredje boligsektor er fenomenet avgrenset til å være følgende:

  1. ikke-kommersielle løsninger hvor driften er kostnadsbestemt og eventuell profitt tilbakeføres til boligene – målet er å tilby rimelige boliger som innbyggere har råd til å leie eller eie
  2. innovative løsninger med stort mangfold og nye former for partnerskap for å tilby boliger som kan kjøpes og beholdes permanent under markedspris (minst 15 prosent lavere)
  3. deleierskap med nonprofitorganisasjoner eller nonprofitdrevne boliger

I tillegg kan følgende ordninger innlemmes, selv om deler ligger utenfor den alminnelige definisjonen:

  1. leie til eie dersom man går fra leie av kommunal bolig til eier av ikke-kommersiell boligløsning
  2. startlån dersom det bidrar til etablering i ikke-kommersielle løsninger hvor subsidier ikke mistes til markedet

I forlengelsen av det overnevnte er følgende eksempler på hva tredje boligsektor ikke er: 

  1. boliger i kommunal regi for de mest vanskeligstilte
  2. boliger som følger den løpende prisveksten
  3. modeller og virkemidler for å overføre innbyggere fra kommunale botilbud / private utleieboliger til eierlinjen i markedsdrevet regi
  4. billigere boliger i en markedsdrevet boligsektor
  5. boliger med nye former for deling og kommunale rom uten at disse er frikoblet fra markedsstyrt prisvekst

Tredje boligsektor skal dermed forstås som ikke-kommersielle boligløsninger som er plassert mellom det kommersielle markedet og det kommunale botilbudet og dets – med enkelte unntak – virkemidler, og som kan omfatte både eie- og leieboliger. Tredje boligsektor skal tilby boløsninger til grupper som ønsker tilgang på eller som har behov for rimeligere boliger uten mulighet til å hente ut økonomisk profitt.

Illustrasjon av bymiljø med forskjellige typer boliger - Klikk for stort bilde Maria Therese Torset-Granli

Erfaringer med offentlige initiativ til tredje boligsektor i Norge og i utlandet

Private/ideelle initiativ til tredje boligsektor i Norge

Flere private/ideelle aktører tilbyr i dag kjøpsmodeller som ligger i grensesnittet til en tredje boligsektor. Gjennom OBOS’ ordning «Bostart» tilbyr OBOS leiligheter 10–15 prosent under markedspris mot at OBOS har enerett til tilbakekjøp.

OBOS og andre private/ideelle boligbyggerlag tilbyr i tillegg diverse leie-til-eie-ordninger, hvor kjøper/leietaker inngår langsiktige leiekontrakter og får mulighet til å kjøpe eierandeler i leiligheten i løpet av leieforholdet. Når kjøperen/leietakeren har kjøpt alle andeler av leiligheten, opphører leiekontrakten. Slike ordninger faller imidlertid utenfor den ordinære definisjonen av tredje boligsektor. Tilsvarende gjelder også for OBOS-ordningen «Deleie», som gjør det mulig å kjøpe 50 prosent eller mer av boligen, mens OBOS beholder resten og vedkommende som kjøper, betaler et beløp tilsvarende markedsleie for OBOS’ andel.

Forutsetninger for en tredje boligsektor i Norge

Borettslagsordningen og måten denne ble praktisert på etter krigen, er det fremste eksempelet på en tredje boligsektor i Norge. Praksisen ble imidlertid endret tidlig i 1980-årene, da staten avviklet finansiell subsidiering og kommunene sluttet å selge tomter under markedspris til boligbyggelagene. Borettslagsboliger omsettes i dag gjennom kjøp og salg til markedspris.

En tredje boligsektor er avhengig av en eller annen form for offentlig støtte eller støtte fra en stiftelse som har avsatt penger til formålet. I dag finnes det ingen statlige ordninger for å subsidiere bygging av boliger innrettet mot det brede lag av befolkningen. Husbankens boligtilskudd er for eksempel i hovedsak rettet mot etablering av tilbud til vanskeligstilte. Dersom en tredje boligsektor skal støttes finansielt for å gi boliger til det brede lag av befolkningen, er det følgelig nærliggende å legge til grunn at kommunen må påta seg kostnaden og bære den eventuelle risikoen selv.

I den nye boligmeldingen, bustadmeldinga, står det imidlertid at regjeringen vil sende på høring et lovforslag som gir kommunene rett til å stille krav om boligsammensetning i nye byggeprosjekt, slik som borettslag, utleieboliger og ulike boligkjøpsmodeller.

Illustrasjon av person som lufter hund blant ulike typer boliger - Klikk for stort bilde Maria Therese Torset-Granli

Oppsummerende refleksjoner

Kommunedirektøren har ikke funnet eksempler på norske kommuner som selv forvalter en tredje boligsektor. Svartamoen i Trondheim er imidlertid et eksempel på hvordan en kommune, gjennom samarbeid med en boligstiftelse, kan bidra til at en tredje boligsektor får fungere i praksis.

Ulike aktører tilbyr i dag en rekke ulike boligkjøps- eller boligleieordninger. OBOS’ «Bostart» er den eneste som faller innunder definisjonen av en tredje boligsektor. Øvrige ordninger kan likevel være viktig boligsosiale tiltak, til tross for at de faller utenfor definisjonen.

Eksemplene fra utlandet viser hvordan staten på ulike måter kan legge til rette for etableringen av en tredje boligsektor. Det ligger imidlertid ulike forutsetninger til grunn, både når det gjelder lovverk, reguleringsmuligheter og andelen av offentlig tomtegrunn.

Regjeringen sendte 15. april ut et høringsforslag om endringer i plan- og bygningsloven og kart- og planforskriften som åpner for at kommunene i arealplan kan gi planbestemmelser i utbyggingsområder om bruk av borettslag som organisasjonsform, om at en andel av boligene skal være utleieboliger, herunder utleieboliger spesifisert som kommunalt disponerte eller eide boliger, eller boligkjøpsmodeller, samt et nytt arealformål for studentboliger. Dette kan være et steg på veien til at kommunene selv kan regulere inn former for en tredje boligsektor i nye boligprosjekter. Kommunedirektøren vurderer en eventuell høringsuttalelse fra Lørenskog kommune og vil komme nærmere tilbake til det eventuelle handlingsrommet når lovforslagene sendes til Stortinget for endelig behandling.

Kommunedirektøren kan ikke på bakgrunn av denne kunnskapsoppsummeringen legge fram en fullstendig vurdering av hvorvidt Lørenskog kommune bør ta initiativ til å etablere en tredje boligsektor. En fullstendig vurdering vil kreve konkrete utredninger av kostnader, konsekvenser, ulike modeller og andre relevante hensyn, som det ikke har vært mulig å gjennomføre innenfor rammen av boligplanutvalgets arbeid.

En fullstendig utredning forutsetter omprioriteringer av ansattressurser, som nødvendigvis vil innebære en nedprioritering av noe annet. Kommunedirektøren henstiller derfor kommunestyret til å ta konkret stilling til om dette skal være en prioritert oppgave i 2024/25.