Det overordnede ansvaret for å realisere innholdet i og effektene av Lørenskog kommunes HR-strategi ligger hos kommunedirektøren og toppledergruppa.
Organisering, utvikling og forvaltning av de menneskelige ressursene er et lederansvar. Det er lederne som har ansvar for å gjennomføre gode rekrutteringsprosesser, og sørge for at medarbeiderne har eller utvikler nødvendig kompetanse.
Lederne skal arbeide med egen utvikling, og motivere og legge til rette for at medarbeiderne kan arbeide med sin. Aktiv personalledelse, god daglig dialog, konstruktive tilbakemeldinger, strukturerte medarbeidersamtaler og systematisk kartlegging av kompetansebehov er viktige elementer i dette arbeidet.
Jonas Ruud / Lørenskog kommune
Medarbeiderne har ansvar for egne oppgaver og utvikling, og et medansvar for å bidra til å løse felles utfordringer. Videre har medarbeiderne ansvar for å dele kompetanse og informasjon, og for å bidra til et godt arbeidsmiljø.
HR er ansvarlige for å utvikle og tilrettelegge for gode HR-prosesser og -rutiner, og skal støtte lederne som gjennomfører disse. Dette innebærer at HR må se de ulike utviklingsbehovene i sammenheng, sikre gode analyser på HR-området og lage strategiske beslutningsgrunnlag for kommunedirektøren. HR har også ansvaret for å koordinere og legge til rette for kompetanseutvikling og -styring.