Det handler om å få de riktige medarbeiderne inn i virksomheten og legge til rette for at evner, ferdigheter og egenskaper blir brukt på best mulig måte. Det handler også om å få menneskene i organisasjonen til å fungere godt sammen og i virksomheten som helhet.
Jonas Ruud / Lørenskog kommune
Støttende og utviklende ledelse og gode relasjoner bygget på tillit, rettferdighet, samarbeid og organisatorisk støtte er stikkord som kjennetegner god HR. Videre handler det om høy grad av jobbautonomi, indre motivasjon og empowerment, som betyr ansvarliggjøring / sette i stand til.
Dette skal føre til at medarbeidere og ledere føler en tilhørighet til arbeidsplassen og en positiv forpliktelse til organisasjonen, noe som igjen har mange gevinster. Stikkordene over er hentet fra den HR-praksisen som har best forskningsmessig belegg, og kalles forpliktelsesbasert HR.
Det er noen konkrete grep som spesielt anbefales for å bygge opp under god og forpliktelsesbasert HR. Det er:
-
større grad av selektiv rekruttering basert på holdninger og evnen til å lære fremfor tekniske ferdigheter
-
selvstyrte team og desentralisering som grunnleggende organisasjonsprinsipp
-
konkurransedyktig lønn
-
investere i kompetanseutvikling
-
sørge for at det er små statusforskjeller mellom medarbeidere og mellom medarbeidere og ledelsen
I tillegg anbefales det å sørge for at medarbeidere opplever jobbsikkerhet, og dette er noe vi i stor grad opplever å ha i Norge, og spesielt i offentlig sektor.
Kilde: Combs m fl. (2006). How much do high-performance work practices matter? A meta-analysis of their effects on organizational performance. Personnel psychology, 59, 501-528.
God HR lønner seg
Omfattende forskning viser at det er sammenheng mellom forpliktelsesbasert HR og organisatoriske resultater. Eksempelvis vil medarbeidere som opplever å få brukt kompetansen sin og egenskapene sine i jobben, ha lavere sannsynlighet for å slutte.
Når medarbeidere får mulighet til å utvikle seg, for eksempel gjennom nytt ansvar og nye oppgaver, har de høyere indre motivasjon for oppgavene og føler sterkere organisasjonsforpliktelse.
Dette er lønnsomt for kommunen fordi motiverte medarbeidere er mer engasjerte og effektive, tar mer ansvar for fellesskapet og samarbeider bedre. I tillegg indikerer flere og flere studier en positiv sammenheng mellom organisasjonskultur og økonomiske resultater, måloppnåelse, medarbeidertilfredshet og brukertilfredshet.
Folk som trives på jobben og får mulighet til å utvikle seg, leverer gode resultater.