Kompetanse

ikon av vannkanne som vanner planter - Klikk for stort bilde

Kompetanse er de samlede kunnskaper, ferdigheter, evner og holdninger som gjør det mulig å utføre aktuelle oppgaver i tråd med definerte krav og mål. (Lai, Linda: Strategisk kompetanseledelse, 2013).

Å sikre at vi har nødvendig kompetanse for å utføre oppdraget vårt vil være avgjørende framover.

I kompetansestrategien har vi pekt på noen områder som vil være viktige for hele kommunen. Disse er organisasjon og samhandling, samfunnsrollen og digitalisering.

I tillegg vet vi at behovet for ulike typer fagkompetanse kommer til å øke, og at det samtidig vil være utfordrende å rekruttere nye medarbeidere innenfor flere fagområder. Den raske utviklingen og veksten gjør at vi også må sørge for å ha oppdatert kompetanse på stadig nye områder. Vel så viktig som å rekruttere inn den rette fagkompetansen, er det å rekruttere medarbeidere som har de rette holdningene og evnen til å utvikle seg.

En sykepleier gir en annen opplæring i et datasystem - Klikk for stort bilde Farid Dino Omer / Lørenskog kommune

Behovet for hvilken type kompetanse vi trenger vil være i endring, og vi må legge til rette for at medarbeiderne skal kunne holde seg oppdatert og utvikle seg i tråd med kommunens behov.  

Med et godt systematisk arbeid med kompetanse får medarbeiderne brukt kompetansen sin og utviklet seg i alle livsfaser. Dette har positiv sammenheng både med lojaliteten til og opplevelsen av kommunen som arbeidsgiver og forpliktelsen til felles utfordringer og mål.  

Hvordan skal vi sikre at vi har den rette kompetansen fremover?

I Lørenskog kommune skal vi jobbe systematisk med kompetanse. Det betyr at vi må ha oversikt over kompetansebehov på kort og lang sikt. Vi må ha oversikt over kompetansen vi har i organisasjonen, og analysere hvordan vi imøtekommer fremtidens kompetansebehov – både med tanke på fagkompetanse og bredere kompetanse.

Vi må være i forkant og tenke nytt når vi skal rekruttere og videreutvikle medarbeiderne. Å legge til rette for kompetansemobilisering og livslang læring blir en forutsetning for å sikre den rette kompetansen fremover.

I konkurransen for å rekruttere og beholde kompetanse, må vi sørge for at vi oppfattes som en attraktiv arbeidsgiver og tydelig viser at det er rom for utvikling. Samtidig må vi sørge for konkurransedyktig lønn spesielt innenfor kritiske kompetanseområder.

Tiltak som sikrer at vi utvikler og bruker kompetansen vi har internt, kan gjøre oss mindre sårbare for utfordringer med å rekruttere kompetanse eksternt. Dette kan for eksempel handle om å sikre mer stabil arbeidskraft gjennom større stillinger og organisere oppgavene slik at vi sikrer at rett kompetanse brukes på rett sted.