Ledelse

ikon av person med en sol i brystet - Klikk for stort bilde

God ledelse er viktig for at ansatte skal trives, være motiverte og lojale, jobbe i tråd med kommunens mål og levere gode tjenester til innbyggerne.

Derfor må vi prioritere å rekruttere ledere med nødvendige ferdigheter, og sørge for at lederne i Lørenskog kommune har forutsetninger for å utøve god ledelse.

Med god ledelse mener vi blant annet å definere mål og retning, motivere og inspirere, og å gi individuell oppmerksomhet, støtte og omtanke (Mestringsorientert ledelse, Fletre og Frydenlund, 2016, Transformasjonsledelse, Bass, 1985; Avolio, 1995).

I tillegg vektlegger den norske ledelsesmodellen spesielt relasjoner og tillit, likhet, rettferdighet og medvirkning. 

Illustrasjon av lederplattformen - Klikk for stort bilde

For å ivareta samfunnsansvaret og være en attraktiv arbeidsplass er det viktig med gode ledere som bidrar til at Lørenskog kommune framstår som en profesjonell og troverdig samfunnsutvikler. En tjenesteleverandør som involverer, engasjerer og leverer helhetlige tjenester til det beste for innbyggerne. Lederplattformen synliggjør hvilke forventninger som stilles til ledere.

Plattformen skal bidra til å skape trygghet og forutsigbarhet for både ledere og medarbeidere. Alle ledere i Lørenskog skal kunne identifisere seg med innholdet i lederplattformen og ha gode forutsetninger for å lede i tråd med den. 

Hvordan skal vi legge til rette for god ledelse?

Det blir en viktig prioritering å sørge for at ledere får mulighet til å

  • bruke tiden sin riktig
  • følge opp medarbeiderne tilstrekkelig
  • lede i tråd med lederplattformen


I strategiperioden vil vi analysere, vurdere og teste ut ulike virkemidler for å bidra til dette. Det kan være organisatoriske virkemidler slik at vi sikrer konsistente valg av organisering og forventninger til ledelse.

Det kan også være tekniske hjelpemidler som kan gjøre det enklere for ledere å følge medarbeideres utvikling og være "tett på", selv om de ikke ser alle medarbeiderne i det daglige. 

I tillegg kan det være ferdighetsmessige virkemidler og lederutvikling med mål om blant annet å sikre at ledere er gode rollemodeller for organisasjonens formål, kultur og verdier.

Ledere i Lørenskog opplever stor grad av tillit og åpenhet og at de har handlingsrom. De opplever i all hovedsak at de er trygge i lederrollen.

Samtidig opplever mange ledere et stadig økende omfang av oppgaver og at det stilles høye forventninger til alt ledere skal kunne håndtere. Mange skulle gjerne hatt mer tid til ledelse, for eksempel relasjonsbygging, støtte og utvikling av medarbeidere, men bruker mye tid på administrasjon.

Dette er ikke en ukjent problemstilling, men tendensen og kompleksiteten ser ut til å øke. Blant annet belyser HR-Norges HR-undersøkelse 2021 dette, og bekrefter at problemstillingen er høyst aktuell, og at dette ikke bare gjelder vår kommune. Undersøkelsen indikerer at det blir viktig å utvikle lederskapet framover for å møte de endrede kravene.