Fremtidsbilde for barnehage og skole
Innbyggere i Lørenskog verdsetter mangfold. Alle barn og unge, uavhengig av funksjonsnivå og språklig bakgrunn, opplever mestring og utfordringer.
Barnehager og skoler utjevner forskjeller slik at alle barn og unge har de samme mulighetene for utdanning. Det brukes varierte arbeidsmetoder slik at barn og unge blir bevisste på hvordan de lærer best. Det pedagogiske tilbudet ivaretar den enkeltes utvikling.
Barn og unge har høy prioritet i kommunen. Det jobbes forebyggende med vekt på tidlig innsats slik at flere opplever mestring og fullfører videregående opplæring. Tverrfaglig samarbeid (TFS) sikrer barn, unge og foreldre med ulike behov, gode vilkår. Barnehager og skoler er helsefremmende og ivaretar og utvikler barnas fysiske og psykiske helse. Alle barn og unge møter trygge miljøer og opplever livsmestring.
Barnehage
Status for barnehage
«Crazy quilt» Kunstner: Ingerjohanne Rasmussen. Fotograf: Siri Adorsen. Sted: Solheim skoleLørenskog kommune er preget av språklig, religiøst og kulturelt mangfold der en høy andel minoritetsspråklige barn har barnehageplass. Disse barna fordeler seg ujevnt i kommunens barnehager. Migrasjonspedagoger og tospråklige assistenter samarbeider med barnehagene om det språklige og flerkulturelle arbeidet. De veileder og følger opp ansatte som arbeider med språkgrupper og flerkulturelt arbeid.
Ressursenheten for førskolebarn skal sikre fleksibel, helhetlig og tidlig innsats for barn med særlige behov. Dette gjelder både barn med rett til spesialpedagogisk hjelp og barn med behov et egnet individuelt tilrettelagt barnehagetilbud. Ressursenheten bidrar med individ- og systemveiledning.
MÅL FOR BARNEHAGE
Strategi
• arbeidet med likestilling og likeverd synliggjøres i barnehagenes årsplan
• barnehagene jobber med holdninger og kunnskap knyttet til inkludering,
også de med lav andel minoritetsspråklige barn
Strategi
• barnehagene legger til rette for nettverksbygging og vennskap i og utenfor barnehagen der foreldre er involvert
• åpen barnehage er et pedagogisk tilbud til barn, samt et møtested for barn og voksne i nærmiljøet
• barnehagene tar i bruk teknologi som et ledd i å utjevne forskjeller
Strategi
• kommunen videreutvikler universelle forebyggende tiltak rettet mot alle barn og spesifikke tiltak rettet mot elever med særskilte behov
• organisering av ressurser knyttet til barn med særlige behov, evalueres jevnlig
• økt bruk av tiltak i gruppe for barn med særlige behov
• opprette base for barn med nedsatt funksjonsevne
• utvikle forståelse og tiltak for ivaretakelse av flyktningfamilier og andre minoritetsspråklige barn med store språkutfordringer
• øke tverrfaglig kompetanse for å ivareta barns ulike behov og utfordringer
Skole
Status for skole
Lørenskog kommune er preget av språklig, religiøst og kulturelt mangfold. De minoritetsspråklige elevene fordeler seg ujevnt i kommunens skoler.
Minoritetsspråklige elever uten tilfredsstillende norskferdigheter, får tilbud om særskilt språkopplæring. For nyankomne elever, tilbys intensivopplæring i innføringsklasse med hospitering i ordinær klasse.
Undersøkelser viser at elevene i Lørenskog opplever i stor grad å mestre kravene de møter i skolen. Alle skolene i kommunen tar del i implementeringen av «Alle lærer» med mål om bedre tilpasset opplæring og inkludering av alle elever i den ordinære undervisningen. Det er etablert baser for barn med større hjelpebehov, både på barnetrinn og ungdomstrinn.
Alle skoler legger til rette for at elever med lese- og skrivevansker får tilbud om kompensatoriske verktøy og andre tilpassede tiltak.
Kommunen har tilbud om alternative opplæringsarenaer for elever på ungdomstrinnet. I tillegg tilbys veiledning og oppfølging til elever, foreldre og ansatte både på barnetrinn og ungdomstrinn.
MÅL FOR SKOLE
• øke tverrfaglig kompetanse for å ivareta elevers ulike behov og utfordringer
• Lørenskogskolen har rutiner, systemer og kompetanse til å kartlegge og følge opp hver enkelt elev
• kommunen har etablert et ressursteam som bistår elev, foreldre, skole og SFO i saker vedrørende trygt og godt
læringsmiljø
• bruke varierte læringsarenaer og lokalmiljøet for å fremme praktiske og livsnære erfaringer
Strategi
• skolene jobber med dybdelæring slik at alle elever blir møtt med utfordringer på sitt nivå
• elevene bevisstgjøres på egne ferdigheter og utfordringer, og evner å kommunisere disse
• elevene stimuleres til kreativitet og innovasjon i alle fag
• elever med særlige kreative og faglige talenter, anerkjennes og gis rom for utvikling
• enkeltelever får tilbud om forsert løp, og/eller tilpassede aldersblandede grupper for bedre tilpasset opplæring