Om næringsstrategien

Næringsstrategien bygger videre på kommuneplanen

Næringsstrategien bygger videre på satsingsområdene i kommuneplanens samfunnsdel og bidrar til å nå målene for samfunnsutviklingen.

Tabell satsningsområder kommuneplan
Satsingsområder Næringsstrategien følger opp med
Tilhørighet og fellesskap Legge til rette for næringsutvikling og lokale arbeidsplasser
Bokvalitet og inkluderende bomiljø Samarbeid med bolignæringen og lokale bedrifter om gode boligområder og smart byutvikling
Bred ungdomssatsing Stimulerer til samarbeid med skole, næringsliv og NAV for å synliggjøre muligheter som kan motivere til gode studievalg og et mangfoldig tilbud av arbeidsplasser
Trygg og miljøvennlig transport Næring lokalisert ved knutepunkter, slik at god bylogistikk ivaretas

 

Næringsstrategi erstatter Næringsplan 2019-2022. Strategiens varighet er fra 2025-2037 og viser retning for kommunens satsning på en fremtidsrettet næringsutvikling og vil følges opp i kommunens arbeid fremover. Satsinger som videreføres fra forrige plan er blant annet å utvikle et levende sentrum og et godt samarbeid med næringslivet.

Næringslivet, frivilligheten, innbyggere og kommuneorganisasjonen bidrar sammen til en ønsket bærekraftig samfunnsutvikling. Næringslivet har forventninger til kommunen som samfunnsutvikler, pådriver, tilrettelegger, planmyndighet og tjenesteyter. Kommunen har forventninger til at næringslivet bidrar til bærekraftig samfunnsutvikling og at det skapes lønnsomme arbeidsplasser med verdiskaping til fellesskapets beste. Et konkurransekraftig næringsliv har stor betydning for lokalsamfunnet.

Næringsstrategien er ikke en strategi for næringslivets eller bedriftenes egen utvikling i Lørenskog, men redegjør for hva kommunen kan gjøre som tilrettelegger for en attraktiv og bærekraftig næringsutvikling i kommunen.

Næringsstrategien inneholder innsatsområder som vil følges opp med en administrativ handlingsplan som rulleres hvert tredje år. Denne vil inneholde konkrete mål og tiltak.  Hvilke tiltak fra handlingsplanen som gjennomføres vil avhenge av de årlige budsjettrammene og i hvilken grad kommunen lykkes med å samarbeide med eksterne partnere, lokalt, regionalt og internasjonalt.

Bakgrunn og medvirkning

I Lørenskog kommunes Perspektivmeldingen 2024, ble det anbefalt å revidere Næringsplan 2019-2022. Planarbeidet skal i tillegg til kommunens egne ambisjoner ivareta føringer i overordnede regionale planer, der de mest sentrale for næringsutvikling i Lørenskog er:

  • Regional plan for areal og transport (2015)
  • Regional plan for innovasjon og nyskaping (2015)
  • Samarbeidsrådet for Nedre Romerikes næringsstrategi (2017)
  • Regional plan for handel, service og senterstruktur (2018)

En prosjektgruppe har hatt i oppgave å utarbeide og forankre strategien med relevante fagmiljøer og formannskapet i kommunen. Gjennom spørreundersøkelser og workshop har cirka 200 bedrifter vært involvert i prosessen.

I arbeidet med strategien har vi fått innspill fra:

  • folkevalgte (formannskapet)
  • næringslivet
  • næringsforening
  • NAV og tiltaksbedriften
  • kommunens ulike fagområder
  • regionale nettverk
Gruppebilde av deltagere på workshop NæringsPuls, Losby Gods sommer 2024

Fakta og overblikk av næringslivet i Lørenskog

Lørenskog kommune er en kommune i sterk vekst. Beliggenheten mellom Oslo og Lillestrøm gjør kommunen svært attraktiv både som bostedskommune og for etablering av arbeidsplasser. Lørenskog er i dag landets raskest voksende kommune i innbyggertall, og har den høyeste inn- og utpendlingen av arbeidstakere i regionen. Kommunen har samtidig begrenset med areal for utbygging og utvikling.

NæringsPuls

Et viktig kunnskapsgrunnlag for strategien er resultater fra NæringsPuls 2024 (PDF, 3 MB) som er et analyseverktøy for kartlegging av muligheter og utfordringer ved å drive næringsvirksomhet i Lørenskog, rettet mot lokale virksomheter. Den digitale undersøkelsen ble sendt ut i mai 2024 til samtlige bedrifter i Lørenskog. 4000 bedrifter mottok undersøkelsen og vi fikk i underkant av 200 svar.

Følgende figurer beskriver to hovedfunn fra den digitale undersøkelsen i NæringsPuls - hvordan det er å drive næring i Lørenskog og årsaker til etablering av næring i Lørenskog. 

Vurdering av hvor bra det er å drive næring i Lørenskog kommune:

Tabell som viser hvordan det er å drive næring i lørenskog, over halvparten mener at det er bra - Klikk for stort bildeVurdering av hvordan det er å drive næring i Lørenskog, der 1 er veldig dårlig og 5 er veldig bra.

De fleste mener:

  • at næringslivet spiller en ganske viktig rolle for næringsutviklingen i regionen
  • at Lørenskog har en lik eller litt mer tydelig posisjon på næringsfeltet sammenlignet med andre kommuner.
  • det er like attraktivt eller litt mer attraktivt for internasjonale bedrifter å etablere seg i Lørenskog sammenliknet med andre
  • det er hverken bra eller dårlig å drive næring i Lørenskog kommune sammenliknet med andre kommuner i regionen
  • har en nøytral formening om hvorvidt alle bransjer har like forutsetninger for å lykkes
  • er enten nøytrale eller positive til å anbefale andre å etablere næring i Lørenskog kommune
  • at Lørenskog er en ok eller en god kommune å drive næring i

Årsaker til etablering i Lørenskog:

De viktigste årsakene til etablering handler om beliggenhet, tilgang til hovedveisystem og nærhet til kunder/marked. Når det gjelder forbedringsområder er tilgang og priser på næringslokaler og næringstomter som vektlegges mest av næringslivet.

Tabell som viser hvorfor næringsaktører vil være i lørenskog  - Klikk for stort bilde

Telemarksforsking

Telemarksforskning er et nasjonalt forskningsinstitutt med regional forankring og internasjonal relevans.  I kommunerapporten blir Lørenskog sammenlignet med andre kommuner på bakgrunn av geografi, referansekommuner og tilsvarende kommuner med beliggenhet i nærheten av en storby.

Per oktober 2024 er det registret 4512 virksomheter som tilhørende i Lørenskog med utgangspunkt i de vanligste kommersielle selskapsformene i Brønnøysundregisteret.

Tabeller som viser bedrifter og bransjer fordelt etter antall ansatte:

De ti bedriftene i Lørenskog med høyest verdiskaping (summen av lønnskostnader pluss driftsresultat) i 2022: 

De ti bedriftene i Lørenskog med høyest verdiskaping (summen av lønnskostnader pluss driftsresultat) i 2022:
BEDRIFT BRANSJE VERDISKAPING
Bertel O. Steen AS Agentur og engros 1 021 151
Posten Bring As Godstransport    864 493
Coca-Cola Europacific Partners Norge AS Næringsmiddelindustri    489 850
Apotek 1 Gruppen AS Butikkhandel    250 778
Firesafe AS Bygg og anlegg    215 473
Apotek 1 Gruppen AS Agentur og engros    204 098
Elkraft Aksjeselskap El-produksjon    193 971
Bertel O. Steen Lørenskog AS Butikkhandel    183 658
Kia Bil Norge AS Agentur og engros    143 305
Ragn Sells AS Avfallsbehandling og gjenvinning    133 255

Mange nyetableringer – synkende verdiskaping

Næringslivet i Lørenskog har hatt en jevnt høy arbeidsplassvekst siden 2016, men næringslivets verdiskaping og lønnsomhet har utviklet seg negativt. Som følge av høy arbeidsplassvekst i næringslivet samtidig som den samlede verdiskapingen (summen av lønnskostnader og driftsresultat) synker, har produktiviteten (verdiskaping per ansatt) blitt svakere. Det er hovedsakelig bransjene agentur og engros, finans, eiendom og utleie, og bygg og anlegg som har hatt en synkende verdiskaping.

Et positivt trekk er at det er svært mange nyetableringer i Lørenskog. I 2023 var det 706 nyetablerte bedrifter, og kommunen er rangert som nummer 16 av landets 356 kommuner på nyetableringer. Det er flest nyetableringer i bransjene aktiviteter, bygg og anlegg, finans, eiendom og utleie, og forretningstjenester.

Arbeidsplassvekst i næringslivet:

Lørenskog har i løpet av 2014-2023 hatt den nest høyeste veksten av de ti sammenligningskommunene.

Arbeidsplassvekst i næringslivet  Lørenskog har i løpet av 2014-2023 hatt den nest beste veksten av de ti sammenligningskommunene. - Klikk for stort bilde

 

Vekst i antall ansatte i Lørenskog og i Norge:

Næringslivet i Lørenskog har hatt en sterkere vekst i antall ansatte enn resten av landet fra 2016.

 

Alle illustrasjoner: Maria Therese Torset-Granli, Lørenskog kommune