Grunnmuren - våre ambisjoner

Vi har kompetanse til å oppdage og hjelpe barn og unge med behov der de er

Barn og unge skal oppleve voksne som tilrettelegger for en trygg og god oppvekst i nærmiljøet. Barn og unge og deres familier med ulike livsutfordringer vil få tidlig og riktig hjelp.

For å få til dette er det særlig viktig at vi spør om hvilken kompetanse vi trenger, hvem som trenger den og hvordan vi sørger for at kompetansen befinner seg nær der barn og unge oppholder seg.

  • Alle som jobber med barn og unge i Lørenskog skal ha kompetanse på hva som gir barn og unge en grunnleggende trygghet. Vi trenger i tillegg kompetanse på mange andre områder, som kompetanse om kultur, språk, risikofaktorer, mangfold, medvirkning, forebygging, helsefremming og kommunikasjon.
  • Vi skal arbeide målrettet med å kartlegge kompetansebehovet og øke vår kompetanse etter behovet.
  • Et viktig prinsipp er at kompetansen må være der barna er. Dette betyr i de fleste tilfeller i barnehage, på skole og SFO, på fritidsaktiviteter, i hjemmet, men også på sosiale plattformer og media. Vi må være bevisste på at vi jobber helhetlig og målrettet med kompetanseheving med alle som jobber med barn og unge, både i kommunal og frivillig regi, men også gjennom foreldreveiledning.
  • Når barn og unge trenger voksne med spesialkompetanse skal det etterstrebes at de blir ivaretatt i sitt nærmiljø.

 

I Lørenskog er gode oppvekstsvilkår et samfunnsoppdrag hvor alle bidrar

Barn og unge skal bli sett og anerkjent av trygge voksne på alle arenaer. Innbyggerne er med og tar ansvar og eierskap for å påvirke oppvekstsvilkårene i regi av frivillighet og organisasjoner, men også i rollen som foresatt, nabo og venn.​ I Lørenskog har vi svært mange ressurser som enten bidrar i dag eller ønsker å bidra, og ved å samordne disse ressursene har vi en fantastisk mulighet til å utrette enda mer enn vi gjør i dag.

  • Kommunen skal tilrettelegge for digitale og fysiske arenaer for samarbeid mellom innbyggere, frivillighet, organisasjoner og næringsliv for å skape tilbud som bygger individ og fellesskap, som bygger ned sosiale forskjeller og som kan ivareta barn og unges ulike behov.
  • Barnehagene og skolenes lokaler er naturlige og trygge samlingssteder og skal benyttes til aktiviteter for nærmiljøet i samarbeid mellom kommune, innbyggere, organisasjoner og næringsliv.
  • Det skal være enkelt å finne oversikt på flere språk over tilbud og tiltak for barn og unge i og utenfor kommunen, enten det gjelder aktiviteter som er åpne for alle eller mer tilpassete tilbud til ulike målgrupper.
Foto av Ibrahim Sahin, leder, og Kevser Sarman, på lekeplass i Lørenskog sentrum - Klikk for stort bildeIbrahim Sahin, leder, og Kevser Sarman, sekretær, Lørenskog Tyrkisk Kulturforening ønsker å skape trygget og nye relasjoner gjennom aktiviteter for barn og unge i Lørenskog. Lørenskog kommune

Klikk på feltet under for å lese hele historien

 

Vi setter barn og unge i sentrum

Barn og unge skal oppleve et inkluderende miljø som legger til rette for gode liv gjennom aktivitet, tilhørighet og fellesskap, mestring, deltakelse og utfoldelse. Noen ganger kan alle trenge litt hjelp. Vi skal lytte til barn og unge slik at vi forstår hvordan vi skal hjelpe. ​

 

  • Å sette barn og unge i sentrum handler om å ta barn og unges perspektiv. Barn og unge skal alltid bli hørt i alle saker som angår dem.
  • Sammen med barn og unge må vi opprette både fysiske og digitale arenaer hvor de kan bli hørt, og vi må arbeide aktivt med å få fram flere «stemmer» slik at så mange som mulig kan delta med sin mening.
  • Barnehager og skoler følger rammeplanen og læreplanen ved at barn og elever er deltakende og aktive i arbeid  med demokrati og medborgerskap. Å trene på og oppleve reell medbestemmelse enten det gjelder lek eller læring, er en viktig del av det å vokse opp og bli en medborger.

 

En grunnstein med teksten "Et lag rundt barn og unge" - Klikk for stort bilde

Vi er ett lag rundt barn og unge og deres familier

Barn og unge og deres familier skal oppleve god støtte og hjelp uavhengig av hvem de henvender seg til i kommunen. Samarbeidet skal preges av forutsigbarhet og at de har eierskap til egen prosess. Det å bygge ett lag handler både om strukturer, men også om relasjoner, og det er viktig at vi holder fast ved at formålet med laget er å støtte og stå sammen med familien og barna som trenger dette.

  • Det må etableres relevante møteplasser for både ledere og ansatte.
  • Alle som jobber med barn og unge må være bevisst egen og andres rolle og ansvar for samarbeidet. De har kjennskap til og anerkjenner hverandres kompetanse og mandat, og hjelper hverandre med å oppnå målene. 
  • Å være ett lag handler om å sette barn og unge og deres familier i sentrum ved å lytte til både hvordan de ønsker laget skal stå sammen med dem, men også hvem de ønsker med på laget. Det er det viktig at også voksne utenfor det kommunale hjelpeapparatet kan bidra, om det er et ønske fra barnet eller familien.
  • For å lykkes med å støtte de som trenger det, er det avgjørende at det finnes funksjonelle og gode digitale verktøy for samhandling.