– Jeg tenker at trivsel ligger til grunn for all læring. Skal vi lære noe som helst så må vi først og fremst være trygge og trives i læringsmiljøet.
Marianne Egeberg Kolobekken er rektor på Fjellhamar barneskole, og har jobbet mye med hvordan elevene kan trives best mulig på skolen, samtidig som de oppnår det læringsutbyttet de skal ha.
Relasjoner og lek
For å få elevene til å trives i læringsmiljøet jobber skolene mye med relasjonsbygging. Skolen er en viktig arena for å utvikle vennskap og følelsen av tilhørighet. For å oppnå de gode relasjonene, ikke bare mellom elevene, men også mellom elev og lærer, er lek en viktig faktor.
– Mange små barn føler seg trygge i lek fordi det er en aktivitet de kjenner fra før, forteller Marianne.
Hun jobber for å legge opp undervisningen slik at det er rom for lek, og mener det er viktig å informere de voksne om at lek er en god vei til relasjonsbygging og trygghetsfølelse. Dette gir igjen bedre læringsvilkår. Hun forklarer også at lek i undervisningen på ingen måte svekker elevenes læringsutbytte:
– Man kan bli like god i matematikk gjennom lek, det krever bare at vi voksne legger til rette for det, og er tett på det som skjer i klasserommet.
Mestring i undervisningen
Marianne vektlegger viktigheten av at elevene opplever mestringsfølelse i klasserommet. Er en elev redd for å svare feil eller føler at de kan mindre enn andre medelever, kan de raskt falle utenfor.
– Det er kjempeviktig at elevene kjenner på mestring i klasserommet. Den beste måten å inkludere elevene på er når de føler at de selv bidrar til et fellesskap.
Sitter eleven og er redd, eller ikke føler seg inkludert, tar det veldig mye lenger tid å lære, og læringen blir mindre varig fordi det er så mye annet å tenke på.
Samarbeid på tvers
– I Lørenskog jobber vi godt sammen. Vi utnytter hverandres kompetanse til det beste for elevene, forteller Marianne fornøyd.
For å skape trygghet og trivsel i klasserommet er lærernes innsats helt avgjørende. Det kan være vanskelig for skolen alene å løse dette, det er derfor bra at vi har et godt samarbeid med alle hjelpetjenestene i kommunen.
– Jeg tror vi lager den beste skolen hvis vi tenker at alle er ett lag, bare med ulike roller. Vi er alle enige om at elevene må trives, og det er det vi må jobbe med.
Langsiktig satsning
Lørenskog er i stadig i vekst og endring. Arbeidet med å skape et trygt, morsomt og sunt læringsmiljø blir derfor et langsiktig prosjekt.
– Dette er en kontinuerlig prosess, ting endrer seg konstant og relasjoner kommer på avveie. Det er en god retning på det, men jeg tror aldri en kan si at vi blir helt ferdig med det.