Mestring

Illustrasjon av figur med energi - Klikk for stort bilde

Det å føle mestring er noe av det beste mennesker vet. Når du lykkes med noe som er viktig for deg, brer det seg en følelse av glede, stolthet, og ikke minst trygghet på at du håndterer opp- og nedturene i livet. Du får tro og krefter til å prøve deg på nye utfordringer.

Alle skal få hjelp til å mestre livet ut fra egne forutsetninger, mål og ønsker. Det er ingen andre enn deg som kan avgjøre hva mestring innebærer for deg. Mestring trenger ikke være noe andre vurderer som en bragd - som å klatre opp den høyeste toppen. Det kan være å stå opp fra senga, vaske og kle på deg selv – eller å klare å sitte stille en time, eller orke å leve videre tross store tap. Mestringsarbeid handler derfor om mer enn innlæring av konkrete aktiviteter. Det handler om en totalopplevelse av trygghet, kontroll og drivkraft. Sammen med innbyggeren vil vi kartlegge muligheter (framfor begrensninger), nettverk og ressurser, og vi må sammen sette mål.

Hvordan lykkes med mestring?

Fortsette arbeidet med å innføre mestring som tankesett

Helse-, omsorg- og mestringssektoren vil jobbe videre med en felles forståelse av hva mestring er, og arbeidsformer som fremmer mestring. Vi er i et likeverdig samarbeid med innbyggerne, hvor det er innbyggerens perspektiv som skal være styrende. Dette forutsetter at vi hjelper innbyggeren til å bevare sin identitet, og støtter på vegen til å tro på egen evne til å håndtere situasjonen.  Ansatte i helse- og velferdstjenestene må spørre «hvem er du?» og «hva er viktig for akkurat deg?».

Innbyggere som oppsøker det offentlige hjelpeapparatet har ofte en historie som handler om det å ikke mestre. Det å ikke håndtere det som er viktig er veldig ubehagelig. Det er lett å overlate mer kontroll enn nødvendig til helse- og velferdstjenestene for å slippe å kjenne på egen utilstrekkelighet. Etter som tiden går kan det bli stadig vanskeligere å bryte ut av dette mønsteret og ta tilbake kontrollen over eget liv. Vi må passe på at hjelperne ikke tar over oppgaver og ansvar som innbyggeren er i stand til å håndtere selv. Samtidig skal alle ha trygghet for å få hjelp når de trenger det.

Fire damer sitter rundt et bord og spiser og koser seg - Klikk for stort bilde Farid Dino Omer / Lørenskog kommune

Klikk på feltet under for å lese hele historien

Organisere tjenestene på måter som tilrettelegger for mestring

Mestring er en prosess som krever tid. Tjenestene må tilrettelegges på måter som gjør at de som skal hjelpe kjenner innbygger godt, og følger opp tiltak og mestringsprosessen over tid. Det vil ikke hjelpe om 30 personer svinger innom på en uke og spør «Hva er viktig for deg?». Vi vil ta oss til tid til å bygge relasjoner og tillitsforhold.

Når mestringsprosjektet handler om det som er viktig for innbyggeren, forutsetter dette en fleksibilitet i tjenestene for skreddersøm i stedet for standardløsninger. Kommunale tjenester må være åpne, gjennomsiktige og fleksible.

Fotografi av hender på dame som strikker et pledd - Klikk for stort bilde Farid Dino Omer / Lørenskog kommune

Klikk på feltet under for å lese hele historien.