Kunnskap om flerspråklig utvikling
Det har vært en jevn økning i antall flerspråklige barn i barnehagen de siste årene. Det vil derfor være nødvendig å ha en god forståelse for hva det vil si å være flerspråklig, og hvordan et andrespråk utvikler seg.
Hensikten med de områdene som er valgt ut i dette kapittelet, er å gi leseren en kort innføring innenfor flerspråklighets- og andrespråkspedagogikk. Det er viktig å vite noe om dette feltet, for å på best mulig måte kunne ivareta barnas flerspråklige utvikling.
Ulike begreper har vært brukt og til en viss grad brukes fortsatt, blant annet fremmedspråklig og fremmedkulturell. I offentlige dokumenter brukes begrepet minoritetsspråklig.
NOU, Mangfold og mestring (2010), anbefales det å ta i bruk ord som «med et annet morsmål enn norsk», «tospråklighet» eller «flerspråklighet». Den understreker bl.a. at begrepet minoritetsspråklig fokuserer på mangler ved språket. I tråd med utvalgets anbefalinger, vil derfor termen flerspråklige barn brukes.
Språkløyper-flerspråklighet- språkets mange lag
Kompetansepakke
Utdanningsdirektoratet
Få faglig påfyll og støtte til å utvikle kompetanse om et flerspråklig barnehagemiljø. Kompetansepakken er gratis og åpen for alle dere som jobber i barnehagen.
Kompetansepakke
Publisert av Systemansvarlig
Sist endret 16.05.2024 08.39