Utsending av faktura
Lørenskog kommune jobber med å effektivisere og redusere kostnader. I den forbindelse endret kommunen metode for utsending av faktura. Alle fakturaene som kommunen sender ut til sine kunder, sendes nå elektronisk ut via systemleverandør.
Hva betyr det for deg?
Den nye løsningen innebærer at alle fakturaer blir forsøkt sendt digitalt, i en avtalt rekkefølge. Den nye løsningen påvirker ikke allerede inngåtte avtaler om avtalegiro. Har du avtalegiro i dag, trenger du ikke å gjøre noen endringer, du vil motta faktura via avtalegiro som vanlig.
Rekkefølge for utsending av elektronisk faktura er som følger:
1 Faktura som avtalegiro
Har du inngått avtalegiro i din nettbank, vil faktura sendes som avtalegiro til deg i nettbanken.
2 Faktura som eFaktura
Har du inngått avtale om eFaktura eller valgt å trykke “Ja, takk til alle” i nettbanken, vil vi sende faktura til deg som eFaktura.
3 Faktura via Vipps
Ønsker du å motta faktura i Vipps kan du det i dag. Er valget om å motta faktura i Vipps slått på, blir faktura sendt til deg i Vipps. Faktura ligger med som et pdf vedlegg slik at du kan få sett fakturaene også. Trykk på “Vis detaljer” da vil du få frem et pdf vedlegg som du kan trykke på. For å kunne motta faktura i Vipps forutsetter det at du ikke allerede har avtalegiro og/eller eFaktura.
4 Faktura i Digipost/eBoks
Neste alternativ (etter efaktura og Vipps) er å motta faktura i digital postkasse. Har du inngått avtale om digital post vil vi sende faktura til deg her. Dette gjelder både Digipost og eBoks. I noen tilfeller kan du velge å sende faktura til nettbanken din fra digital postkasse, slik at du slipper å registrere alle opplysninger i banken. Faktura må godkjennes i nettbanken før den blir betalt.
5 Faktura som vedlegg i e-post
Siste mulighet for å få faktura tilsendt digitalt er som vedlegg via e-post. Ønsker du å motta faktura fra kommunen på e-post må e-postadresse sendes til regnskap@lorenskog.kommune.no. Kundenummer bør oppgis slik at vi knytter riktig e-post til riktig kunde.
6 Faktura i postkassa
Har du ikke inngått avtale om avtalegiro, eFaktura, Vipps og digital postkasse og heller ikke e-postadresse, vil du motta faktura i din postkasse.
Tilbud om å inngå eFaktura avtale
Hvis du er registrert med gyldig e-postadresse i kommunens register, vil du motta en e-post med tilbud om å inngå efaktura avtale med Lørenskog kommune. Ønsker du ikke det, er det bare å slette e-posten. Har du allerede efaktura avtale, vil du ikke motta e-post.
Faktura sendes til forretningsfører/andre enn deg selv
Har du i dag en forretningsfører som mottar faktura på vegne av deg eller en annen mottaker, vil de nye distribusjonsformene (Vipps, Digital postkasse innbygger) overstyre hvis kunden er registrert med personnummer. Da sendes faktura til kunden istedenfor "annen mottaker". Vi anbefaler derfor dere som har "annen mottaker" til å ikke inngå avtale om Vipps eller Digital postkasse.
Se også video vedrørende elektronisk utsending – https://www.youtube.com/watch?v=gKrRPE-QKzc