Spesialpedagogisk hjelp førskolebarn

§ 31.Rett til spesialpedagogisk hjelp

Barn under opplæringspliktig alder har rett til spesialpedagogisk hjelp dersom de har særlige behov for det. Dette gjelder uavhengig av om de går i barnehage.

Formålet med spesialpedagogisk hjelp er å gi barn tidlig hjelp og støtte i utvikling og læring av for eksempel språklige og sosiale ferdigheter.

Spesialpedagogisk hjelp kan gis til barnet individuelt eller i gruppe. Hjelpen skal omfatte tilbud om foreldrerådgivning.

Lov om barnehager (barnehageloven) - Kapittel VII. Spesialpedagogisk hjelp, tegnspråkopplæring m.m. - Lovdata

Kommunens prosedyre

  • Bekymring knyttet til barnets utvikling drøftes tidligst mulig med foresatte. Det er viktig å få en helhetlig forståelse av barnet gjennom en åpen og reflekterende kommunikasjon med foresatte. 
  • Barnehagen skal ha prøvd ut ulike tiltak, innenfor allmennpedagogiske rammer, for å forsøke å bedre barnets fungering.
  • Det skal vurderes bistand fra andre kommunale hjelpetjenester.
  • Ved fortsatt bekymring for barnet drøftes eventuell henvisning til PPT ved pp-rådgiver. Dette kan gjøres i drøftingsmøter. Drøftingsmøter gjennomføres hver 3.uke, og det er satt av 45 minutter til hvert møte. Her kan man drøfte utfordringer knyttet til enkeltbarn eller barnegrupper. Foresatte skal få tilbud om å være med. Barnehagen skriver referat og legger i barnets mappe.
  • Barnehage, helsestasjon eller andre aktuelle instanser kan henvise til PPT i samarbeid med foresatte. Dette etter drøfting med PPT.
  • Foresatte kan henvise til PPT på eget initiativ.
  • Henvisningsskjema (klikk link) fylles ut med foresattes underskrift og sendes til PPT. Når henvisning kommer fra barnehage, skal pedagogisk rapport (klikk link) og relevant kartlegging vedlegges.
  • Foresatte skal gjøres kjent med innholdet i den pedagogiske rapporten i forkant av henvisningen.
  • PPT sender brev til foresatte og henvisende instans om at henvisningen er mottatt. Dersom PPT ikke kan påbegynne saken innen 1 måned etter mottatt henvisning, varsles foresatte og eventuelt henvisende instans i eget brev om dette.
  • PPT innhenter nødvendig informasjon fra barnets foresatte, barnehagen og eventuelt andre involverte faginstanser.
  • Den sakkyndige vurderingen har to hovedelementer; utredning og tilråding.

Utredningen av barnet skal omhandle barnets utvikling, læring, evner og forutsetninger. Utredning kan bestå av informasjon fra foresatte, barnehage og eventuelt andre instanser, samt observasjoner og eventuelt testing/kartlegging.

Tilrådningen skal ta stilling til hvorvidt barnet har behov for spesialpedagogisk hjelp eller ikke. Videre skal det anbefales tiltak som kan bidra til å gi barnet en tilfredsstillende utvikling.

  • Sakkyndig vurdering sendes barnehagekontoret.
  • Beslutningen om spesialpedagogisk hjelp skal gjøres i form av et enkeltvedtak. Kommunen ved barnehagekontoret er ansvarlig for å fatte enkeltvedtak. Dette både i de tilfeller hvor barnet har rett til /ikke rett til spesialpedagogisk hjelp. Enkeltvedtaket kan påklages innen 3 uker etter at det er mottatt. Klageinstans er Statsforvalteren i Oslo og Viken.
  • Det skal innhentes samtykke fra foresatte før det fattes enkeltvedtak om spesialpedagogisk hjelp.
  • Den sakkyndige vurderingen er rådgivende. Dersom vedtaksmyndighet velger å avvike fra den sakkyndige vurderingen, må dette begrunnes i enkeltvedtaket.
  • Enkeltvedtaket skal si noe om:
    • Innhold (hva slags tilbud barnet får)
    • Omfang (angitt i årstimer)
    • Organisering (hvor og hvordan hjelpen skal gis)
    • Kompetanse (hvem skal utføre hjelpen)
    • Tilbud om foreldrerådgivning.
    • Enkeltvedtak følger barnehageåret. Dersom barnets behov er uendret, kan vedtaksmyndighet fatte enkeltvedtak uten at det foreligger ny sakkyndig vurdering.
  • Ressursenhet for førskolebarn er ansvarlig for iverksetting av vedtaket. Når enkeltvedtak om spesialpedagogisk hjelp er fattet, utarbeides en individuell utviklingsplan så snart som mulig. Denne utarbeides i et samarbeid mellom barnehage, spesialpedagog /støttepedagog og foreldre.
  • Planen skal vise mål, innhold og tiltak for den spesialpedagogiske hjelpen. I tillegg bør den konkretisere og ansvarliggjøre hvem som skal gjennomføre hjelpen. 
  • Dersom det er behov for å endre mål eller tiltak innenfor et barnehageår kan det utarbeides en revidert individuell utviklingsplan.
  • Barnets tilbud skal evalueres i en årsrapport. Rapporten skal gi en oversikt over hjelpen barnet har fått og en vurdering av utviklingen til barnet.
  • Barnets utvikling og metoder bør evalueres fortløpende gjennom året.
  • Årsrapporten utarbeides i samarbeid mellom barnehage og spesialpedagog. Det vurderes om den spesialpedagogiske hjelpen skal videreføres, endres eller avsluttes. Årsrapporten signeres av spesialpedagog og barnehage, kopi sendes til foresatte og vedtaksmyndighet innen barnehageårets slutt, 31.07 hvert år.