Funksjonell bokstavkunnskap er et av de viktigste opplæringsmålene i begynneropplæringen og en forutsetning for å oppnå gode lese- og skriveferdigheter i et alfabetisk skriftspråk.
I Lørenskogskolen bruker vi, i tilknytning til bokstavgjennomgang, en rask bokstavprogresjon. Rask bokstavprogresjon handler om å gi elevene tilgang til skriftspråket, og anledning til å øve og repetere, og tilpasse undervisningen til en mangfoldig elevgruppe.
Det er absolutt nødvendig at forbindelsene mellom fonem og grafem, lyd og bokstav, automatiseres. Fordi vi ikke vet hvilke sanser som er elevens sterkeste læringskanal, bør vi ta alle sanser i bruk i bokstavinnlæringen. I tillegg til det visuelle og auditive bør også det taktile og det kinestetiske sanseapparatet aktiveres ved å opparbeide bevissthet om hvordan lydene lages i taleapparatet.
Det er flere lyder vi må bruke flere bokstaver for å skrive. Eksplisitt og systematisk arbeid med sammensatte grafem er nødvendig, som diftongene (ei, ai, au, øy og oi) og sammensatte grafem (skj, kj, sj, hv, hj, gj og ng).
Når bokstav-lyd-forbindelsene er på plass, må dessuten stavelseslesing drilles inn. Stavelseslesing er en avgjørende strategi for nøyaktig avkoding av lange og komplekse ord.
Her kan du se en filmsnutt om rask bokstavprogresjon