Fravær fra skolen er et alvorlig problem med store konsekvenser for dem det gjelder og et økende problem på nasjonalt nivå. Arbeidet med å forebygge fravær må starte allerede på helsestasjonen og i barnehagen i form av å støtte familier. I et folkehelseperspektiv er det å lykkes i barnehage, grunnskole og videre skolegang en suksessfaktor for senere utdanning, jobb, fysisk og psykisk helse og tilhørighet.
Bekymringsfullt fravær; Fravær fra undervisningen og det sosiale fellesskapet i skolen, gyldig eller ugyldig, av et omfang/hyppighet som medfører bekymring knyttet til elevens faglige utvikling, samt elevens sosiale tilhørighet og utvikling (Ingul, 2011)
Forskning viser at mange elever som velger bort videregående opplæring har hatt et relativt stort fravær allerede mens de gikk i ungdomsskolen. Høyt fravær oppstår likevel i hele den opplæringspliktige alder, men det kan være økt risiko i forbindelse med skolestart og overganger, ved skolebytte, etter ferier og etter perioder med sykdom.
I Lørenskog har vi fokus på tidlig innsats og definerer bekymringsfullt fravær slik;
Hva er bekymringsfullt fravær?
- Fem dager eller mer i semesteret uansett grunn (Også sykdom)
- Mer enn èn enkelttime udokumentert fravær
- Møter opp for sent mer enn to ganger i måneden.
- Møter opp på skolen, men forlater den igjen.
OBS! Iblant kan det være grunn til å være bekymret selv om ikke noen av disse kriteriene er oppfylt.
For eksempel når eleven har gitt utrykk for mistrivsel, eller at foreldre strever med å få barnet på skolen.
Forebygging av skolefravær handler ikke om å gjøre så mye nytt, men en bevisstgjøring av at systematisk arbeid med positivt læringsmiljø gjør at elevene trives og ønsker å være på skolen – altså det fremmer skolenærvær.