Fastlege

Fastlegen eller fastlegekontoret du hører til er din hovedkontakt inn i helsevesenet.

Hvis du trenger hjelp på dagtid, skal du først ringe fastlegen eller fastlegekontoret du hører til. Ved akutt oppstått skade eller sykdom utenom fastlegens åpningstid må du kontakte legevakten (116 117).

Står det om liv, ring 113.

Alle personer som i folkeregisteret har status som bosatt i en norsk kommune, har rett til fastlege. Fastlegen har plikt til å prioritere innbyggere på egen liste.

På Helsenorge finner du mer informasjon om fastlegeordningen.

Velge fastlege

Det er fritt valg av fastlege i Norge, men det forutsetter at fastlegen har ledig plass på sin liste. Er det ikke ledig plass, kan du velge å stå på venteliste. I Lørenskog kommune har vi 9 legesentre og grunnet befolkningsvekst i kommunen, får vi stadig flere fastleger. Du kan finne og bytt fastlege på helsenorge.no

Evt. kan du ringe 800HELSE (800 43573)

Legesentre i Lørenskog kommune

Legesentre i Lørenskog kommune
Navn på legesenter Hjemmeside Besøksadresse Telefon
A Klinikken Hjemmeside Skårersletta 18,
1473 Lørenskog
67 92 00 30
Centrum legekontor Lørenskog Skårersletta 18,

1473 Lørenskog
67 79 97 79
Dovre legesenter Hjemmeside Boecks gate 3,
1473 Lørenskog
67 90 47 30
Elavit legesenter Hjemmeside Solheimveien 30,
1473 Lørenskog
67 90 07 19
Fjellhamar legesenter Hjemmeside Lørdagsrudveien 2,
1472 Fjellhamar
67 92 73 33
Losbyveien legesenter Hjemmeside Losbyveien 34,
1475 Finstadjordet
67 90 68 48
Lørenskog legesenter Hjemmeside Haneborgveien 103,
1463 Fjellhamar
67 91 15 90
Rasta legesenter Hjemmeside Rastastubben 3,
1476 Rasta
67 92 34 00
Skårer legesenter Hjemmeside Skårersletta 18,
1473 Lørenskog
67 91 14 70

Klage på fastlegen

Vil du klage på fastlegen din, er det ulike steder du skal sende klagen ut ifra hva den gjelder.

Kommuneoverlegen er rett adressat for klager på organisatoriske forhold, som tilgjengelighet, ventetid osv.

Statsforvalteren i Oslo og Viken er rett adressat for klager på legenes faglige vurderinger og medisinske behandling.

Det er bare pasienten selv som kan klage på helsehjelpen vedkommende fikk eller ikke fikk. Hvis en annen skal klage på vegne av andre, må det foreligge skriftlig samtykke fra pasienten.

Personsensitiv informasjon må ikke sendes på e-post.