Hvis du trenger hjelp på dagtid, skal du først ringe fastlegen eller fastlegekontoret du hører til. Ved akutt oppstått skade eller sykdom utenom fastlegens åpningstid må du kontakte legevakten (116 117).
Står det om liv, ring 113.
Alle personer som i folkeregisteret har status som bosatt i en norsk kommune, har rett til fastlege. Fastlegen har plikt til å prioritere innbyggere på egen liste.
På Helsenorge finner du mer informasjon om fastlegeordningen.
Velge fastlege
Det er fritt valg av fastlege i Norge, men det forutsetter at fastlegen har ledig plass på sin liste. Er det ikke ledig plass, kan du velge å stå på venteliste. I Lørenskog kommune har vi 8 legesentre og grunnet befolkningsvekst i kommunen, får vi stadig flere fastleger. Du kan finne og bytt fastlege på helsenorge.no
Evt. kan du ringe 800HELSE (800 43573)
Legesentre i Lørenskog kommune
Klage på fastlegen
Vil du klage på fastlegen din, er det ulike steder du skal sende klagen ut ifra hva den gjelder.
Kommuneoverlegen er rett adressat for klager på organisatoriske forhold, som tilgjengelighet, ventetid osv.
Statsforvalteren i Oslo og Viken er rett adressat for klager på legenes faglige vurderinger og medisinske behandling.
Det er bare pasienten selv som kan klage på helsehjelpen vedkommende fikk eller ikke fikk. Hvis en annen skal klage på vegne av andre, må det foreligge skriftlig samtykke fra pasienten.
Personsensitiv informasjon må ikke sendes på e-post.