Ergoterapi for voksne

Dersom du har vansker med å mestre hverdagen på grunn av nedsatt funksjonsevne, så kan du få hjelp av en ergoterapeut. Ergoterapeutene jobber med å fremme aktivitet, deltakelse og selvstendighet i hverdagen. Eksempler på gode løsninger kan være ulike hjelpemidler eller tilpasninger av hjemmet ditt.  

Ventetid og kapasitet

Vi opplever stor etterspørsel etter våre tjenester, noe som fører til venteliste. Ventetiden kan derfor være lang,  dette beklager vi. Du vil motta et brev når henvendelsen din er registrert med mer informasjon om dette. 
Når du er satt opp på venteliste vil du bli kontaktet av en ergoterapeut så fort det er mulig. 

​Hva tilbyr vi?

  • Kartlegging og vurdering av behov
  • Vurdering av hjelpemidler eller annen tilrettelegging
  • Hjelp til søknad og opplæring i bruk av tekniske hjelpemidler
  • Rådgivning og tilpasning av bolig
  • Hjelp til en enklere hverdag

Hvordan få tilbudet?

Du kan ringe oss i åpningstiden. Dersom du mottar andre kommunale tjenester, kan du eventuelt be dem om hjelp til å sende en henvendelse via vårt journalsystem. Det er viktig at du formidler dine behov, hvilke utfordringer du opplever i hverdagen og konsekvensene disse medfører.

Hva koster det?

Ergoterapi er gratis. Utlån av hjelpemidler er gratis. Du kan måtte betale et gebyr i forbindelse med utredning av enkelte boligtilpasninger, men dette vil du i så fall få beskjed om på forhånd.

Hva skjer videre?

Når vi har mottatt en henvendelse vil du få en tilbakemelding om forventet ventetid. Ansvarlig ergoterapeut vil ta kontakt med deg eller din kontaktperson.

Hva kan du gjøre selv?

Ofte spurte spørsmål

Jeg har fått vedtak på hjelpemidler fra nav. Hvorfor har jeg ikke fått hjelpemiddelet?
Når et hjelpemiddel har blitt søkt til nav hjelpemiddelsentral, blir det først fattet et vedtak. Etter det vil hjelpemiddelet bli plukket ut, ev. tilpasset og sendt ut til kommunen. Så fort kommunen (hjelpemiddeltjenesten) mottar hjelpemiddelet vil du bli kontaktet for utlevering og ev. montering. 

Jeg har mottatt brev om forventet ventetid, men den datoen har blitt overskredet. Er jeg glemt?
Ergoterapitjenesten har dessverre lange ventelister, og klarer for tiden ikke å holde anbefalt ventetid. Dersom tilstanden din er endret i ventetiden, eller har tilleggsopplysninger du mener er viktig for oss å vite, anbefaler vi at du tar kontakt med oss. Så snart det er kapasitet vil vi ta kontakt med deg. 

Jeg ønsker å trene hjemme, kan jeg få et treningsapparat fra hjelpemiddelsentralen?
Dersom du er under 26 år har du mulighet for å søke om hjelpemidler for trening, les mer her hos nav.no (åpnes i nytt vindu)
Dersom du er over 26 år er det mulighet for å søke om aktivitetshjelpemidler for å kunne delta i fysisk aktivitet. Ordningen er rammebasert og det er egenandel. Les mer om ordningen hos nav.no (åpnes i nytt vindu). 

Kontaktinformasjon

Fysioterapi- og ergoterapitjenesten for voksne

Telefon- og besøkstid: hverdager klokken 08.00 - 10.30 og klokken 13.00 - 14.30
Telefon: 67 49 63 45
E-post: fysioergo.voksne@lorenskog.kommune.no (ikke send sensitive opplysninger på e-post)
Besøksadresse: Margarethas vei 11, 1473 Lørenskog

Gabriella Lindman, avdelingsleder
Telefon: 911 65 213
E-post: gablin@lorenskog.kommune.no