Den viktige grunnmuren

Du ser dem nesten ikke, du hører dem nesten ikke. Hvis de da ikke rygger inn i en av heisene på bygget, stående på sin pipende Kärcher MXR, så gjør de ikke så mye ut av seg. Skjønt av og til hører du dem i foajeen eller i gangene – de prater og ler, tøyser og tuller. Men gjett om du ville merket det om de ikke hadde vært her!

Renholder i Lørenskog hus - Klikk for stort bildeMulin Neamcharoen er en av de dyktige renholderne på huset Jonas Ruud, Lørenskog kommune Lørenskog hus er et stort og komplekst bygg, med mange ansatte og enda flere besøkende. Teamleder renhold, Åshild Nordås, og driftssjef Helge Eero Kjølstad er to av de viktige brikkene som sørger for at det er trygt og godt å besøke huset.

– Vår funksjon handler ikke bare om å gjøre det rent, men like mye om at folk skal trives. I tillegg til alle renholds-oppgavene er vi godt synlige i bygget, og vi hjelper besøkende med å finne veien, lete opp ting som folk har mistet og slår av en prat med dem som ønsker litt selskap, forteller Åshild. – Vi opplever at både ansatte og besøkende setter pris på den jobben vi gjør, og møter oss med et smil, fortsetter hun.

Den mangfoldige renholdsavdelingen

De vasker ca. 15 000 kvadratmeter gulv, ca. 1200 trappetrinn, sørger for at 87 toaletter og en mengde pissoarer er rene og hygieniske, de vasker og renser ca. 300 dørhåndtak og dører, og sørger for at vi daglig trygt kan bruke minst 12 kjøkken. De rydder, tømmer søppeldunker, retter på stoler og bord i felles-arealene og renser kino- og konsertsetene ved jevne mellomrom.

De er seks fantastiske personer – tre på 100 %, to på 50 % og en lærling. Det betyr at hver av dem har ansvar for nesten 2 600 kvadratmeter. De er fra hele verden, har ulike språk og lever ulike liv, men de har en ting felles – de gjør det mulig for oss alle å føle oss trygge og komfortable når vi besøker Lørenskog hus.

– I et så stort bygg, er det alltid noe som skal fikses, forteller Helge. – I tillegg er det mange systemer som hele tiden må fungere optimalt. Dette er for eksempel ventilasjon, brann- og sikkerhetssystemer, dører og heiser. I tillegg er det litt av en jobb å administrere alle underleverandører og servicefolk som skal inn på ulike tidspunkt. Her må vi alle trå til for å gi publikum en best mulig opplevelse av Lørenskog hus.

Disse møter du også på huset

Om du besøker huset, vil du også møte våre hyggelige sikkerhetsverter og kulturhusverter. De er på plass for å ivareta de besøkende og de som bruker lokalene på kveldstid. De svarer på spørsmål, holder orden på lokalene, og sørger for at alle har en hyggelig opplevelse på Lørenskog hus.

Alle disse funksjonene som man kanskje ikke legger så godt merke til i det daglige, er helt avgjørende for at driften av Lørenskog hus fungerer, og vi setter alle stor pris på den jobben de gjør!

Denne artikkelen ble første gang publisert i jubileumsmagasinet «Lørenskogs storstue fyller 10 år» (PDF, 39 MB).

Teamleder renhold, Åshild Nordås og driftssjef Helge Eero Kjølstad - Klikk for stort bildeTeamleder renhold, Åshild Nordås og driftssjef Helge Eero Kjølstad Mari Groeng, Lørenskog kommune