Ofte stilte spørsmål og svar
Anskaffelser - ofte stilte spørsmål
En rammeavtale er en avtale mellom en eller flere oppdragsgivere og en eller flere leverandører som har til formål å fastsette kontraktsvilkårene for de kontraktene som skal inngås i løpet av den perioden rammeavtalen varer.
Informasjon om terskelverdier
Terskelverdier
|
Tillatte anskaffelsesprosedyrer
|
Del I:
Alle kontrakter av verdi mellom 100 000 kr og 1,3 mill. kr ekskl. mva. (uansett hvem som anskaffer, og hva som kjøpes)
Kontrakter om kjøp av helse- og sosialtjenester for under 7,2 mill. kr ekskl. mva.
|
Ingen spesiell prosedyre. Grunnleggende prinsipper og bestemmelser i FOA kap.7 må følges.
|
Del I og II:
Vare- og tjenestekontrakter til en verdi av mellom 1,3 mill. og 2,05 mill. kr ekskl. mva. for alle unntatt statlige myndigheter
Alle bygge- og anleggskontrakter til en verdi av mellom 1,3 mill. og 51,5 mill. kr ekskl. mva. (uansett hvem som anskaffer)
Kontrakter om særlige tjenester til en verdi over 1,3 mill. kr ekskl. mva. Merk: I tillegg gjelder noen bestemmelser i Del III for denne type anskaffelser når verdien overstiger EØS terskelverdien for særlige tjenester på 7,2 mill. ekskl. mva.
|
Åpen tilbudskonkurranse (FOA § 8-3)
Begrenset tilbudskonkurranse (FOA § 8-3)
|
Del I og III:
Vare- og tjenestekontrakter til en verdi av over 1,3 mill. kr ekskl. mva. for statlige myndigheter
Vare- og tjenestekontrakter til en verdi av over 2,05 mill. kr ekskl. mva. for alle andre virksomheter
Bygge- og anleggskontrakter til en verdi av over 51,5 mill. kr ekskl. mva. (alle virksomheter)
|
Åpen og begrenset anbudskonkurranse (FOA § 13-1 (1))
Konkurranse med forhandlinger (FOA § 13 (2))
Konkurransepreget dialog (FOA § 13 (2))
Innovasjonspartnerskap (FOA § 13 (3))
|
Kontrakter om helse- og sosialtjenenester for over 7,2 mill. kr ekskl. mva.
|
Egne prosedyrebestemmelser
|
På regjeringen.no finner du mer informasjon om terskelverdier samt oversikt over gjeldene EØS-terskelverdier.
Alle anskaffelser med verdi over 1.3 mnok kunngjøres på Doffin.no.
Doffin er den nasjonale kunngjøringsdatabasen for offentlige anskaffelser. Nettsiden skal hjelpe oppdragsgivere med å lage og publisere kunngjøringer i samsvar med regelverket, og gjøre det enkelt for leverandører å finne relevante konkurranser i offentlig sektor.
Her finner du mer informasjon om Doffin.
Anskaffelser som overskrider EØS-terskelverdiene, skal i tillegg til kunngjøring i Doffin, også kunngjøres i EUs kunngjøringsdatabase for offentlige innkjøp i EU.
- Anbudskonkurranse er en av de tillatte prosedyrene for anskaffelser med en verdi over EØS terskelverdi og derfor må følge anskaffelsesforskriftens del III.
- Tilbudskonkurranse er eneste tillatte anskaffelsesprosedyre for anskaffelser som må gjennomføres etter forskriftens del II.
- Begge prosedyrene kan gjennomføres som en åpen eller begrenset prosedyre.
En anbudskonkurranse må avgjøres på bakgrunn av en vurdering av tilbudene slik de foreligger på tilbudsfristens utløp. Oppdragsgiver har en begrenset adgang til å få ettersendt eller avklart opplysninger og dokumentasjon i tilbudene. Det er ikke anledning til å forhandle om tilbudene.
En tilbudskonkurranse er en langt mer fleksibel prosedyre. Ved en tilbudskonkurranse kan man etter at tilbudene er mottatt bestemme om man vil forhandle om ett eller flere av tilbudene, eller inngå kontrakt på bakgrunn om det beste tilbudet uten gjennomføre noen forhandlinger.
Anskaffelsesprosedyrene tilbudskonkurranse og anbudskonkurranse kan begge gjennomføres som en åpen eller begrenset prosedyre.
- En åpen tilbuds- eller anbudskonkurranse innebærer at alle interesserte leverandører kan levere tilbud til konkurransen.
- I en begrenset tilbuds- eller anbudskonkurranse kan alle interesserte leverandører søke om å bli kvalifisert til å delta i konkurransen.
Oppdragsgiver vurderer kvalifikasjonssøknadene og bare de leverandørene som oppfyller de kvalifikasjonskrav oppdragsgiver har stilt blir så invitert til å levere tilbud.
Oppdragsgiver kan videre begrense antallet leverandører som får levere tilbud til bare en del av de kvalifiserte leverandørene.
Dersom oppdragsgiver skal foreta en slik utvelgelse må han opplyse om dette på forhånd og oppgi hvilke på kriterier utvelgelsen skal skje.
En begrenset konkurranse vil være fornuftig når det er ressurskrevende å utarbeide og evaluere tilbudene i konkurransen. Ved rene priskonkurranser er det ikke nødvendig med en begrenset prosedyre.
Forskrift om offentlige anskaffelser § 22 setter krav om at anskaffelser som omfattes av forskriftens del II og del III (anskaffelser med verdi over 1.3 mnok) skal gjennomføres elektronisk. Med dette menes det at deling av anskaffelsesdokumenter, søknad om deltakelse i en konkurranse, samt tilbud skal gjennomføres heldigitalt.
Lørenskog kommune benytter Mercell Tendsign som verktøy for elektronisk konkurransegjennomføring. Leverandører kan opprettes konto gratis på leverandørens nettsider.
Formålet med en intensjonskunngjøring er at du som oppdragsgiver kan informere markedet om en intensjon om å inngå en kontrakt.
Dersom oppdragsgiveren mener at han har hjemmel til å inngå en kontrakt direkte, uten å kunngjøre konkurransen i samsvar med kunngjøringsreglene, kan han etter at valget av leverandør er besluttet, kunngjøre at kontrakten vil bli inngått ved en intensjonskunngjøring.
En slik kunngjøring gir de som mener at oppdragsgiveren ikke har hjemmel til å inngå kontrakt direkte, en mulighet til å gripe inn i prosessen. Det kan for eksempel skje ved å stille spørsmål til oppdragsgiveren om den planlagte kontraktsinngåelsen, eller ta rettslige skritt etter anskaffelsesloven.
Du kan lese mer intensjonskunngjøring, i hvilke tilfeller det kan være aktuelt å publisere en intensjonskunngjøring, hvilke rettslige konsekvenser det har og mer i Departementets veileder kapittel 32.6.7.
Publisert av Kristian Olav Hvesser
Sist endret 24.02.2023 15.21