Alminnelig skjenkebevilling

Den som skal drive et serveringssted som serverer alkoholdig drikk må i tillegg til å ha serveringsbevilling også ha skjenkebevilling. Det er kommunen som gir skjenkebevilling.

En skjenkebevilling kan gjelde:

  • Alkoholholdigdrikk med høyst 4.7 volumprosent alkohol (øl/rusbrus)
  • Alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent (øl/vin)
  • All alkoholholdig drikk (øl/vin/brennevin)

Skjenkebevilling kan gis for maksimalt 4 år om gangen og med opphør senest 30. juni året etter at nytt kommunestyre tiltrer. 

Vilkår

Skjenkebevilling gis til personen eller selskapet som har det økonomiske ansvaret for driften av skjenkestedet.

Vurderingen av om skjenkebevilling bør gis beror på en skjønnsmessig vurdering.

Ved alle skjenkesteder skal det utpekes en styrer og stedfortreder. Som styrer kan bare utpekes den som har styringsrett over skjenkingen, herunder har ansvar for å føre tilsyn med utøvelsen av bevillingen.  I styrers fravær påhviler pliktene stedfortreder. Styrer og stedfortreder må være over 20 år, arbeide i virksomheten og ha bestått kunnskapsprøven om alkoholloven.

Det er et absolutt krav om at den som søker om bevilling (bevillingssøker), personer som har vesentlig innflytelse på virksomheten, samt styrer og stedfortreder har uklanderlig vandel.

Hvordan søke om skjenkebevilling?

Elektronisk søknadsskjema for skjenkebevilling finner du her.

Formelle krav til søknaden

Krav til søknad for alminnelig skjenkebevilling følger av alkoholpolitisk handlingsplan § 15 punkt 2. 

Informasjon om bevillingssøker 

  • Navn, adresse, organisasjonsnummer, telefonnummer og e-postadresse, samt navn og kontaktinformasjon til fysisk kontaktperson. 
  • Eier av virksomheten som søker skjenkebevilling 
  1. Navn, adresse og organisasjonsnummer/fødselsnummer 
  2. Ev. opplysninger om bakenforliggende eierforhold 
  3. Aksjeselskaper må sende inn revisor bekreftet aksjeeierbok som viser eierandeler i prosent. 
  • Firmaattest. 
  • Har bevillingssøker andre bevillinger med hjemmel i alkoholloven? Om ja må det opplyses om skjenkestedet navn og adresse.

Informasjon om styrer og stedfortreder 

  • Navn, adresse, og fødselsnummer. 
  • Tilknytning til skjenkestedet. Ansettelsesforhold må dokumenteres. 
  • Dokumentasjon for bestått kunnskapsprøve for skjenkebevilling. 
  • Dokumentasjon for bestått kurs i Ansvarlig vertskap. 
  • Har styrer/stedfortreder rolle som styrer og/eller stedfortreder for annet salgseller skjenkested? Om ja må det opplyses om salgs-/skjenkestedets navn og adresse, samt type rolle.

Informasjon om skjenkestedet 

  • Skjenkestedets navn og adresse. 
  • Dokumentasjon for lovlig tilgang til lokalet, for eksempel kopi av leiekontrakt. 
  • Tegninger som viser skjenkestedets areal og ev. konkrete beliggenhet 
  • Type skjenkested (restaurant, bar, nattklubb osv.). 
  • Konseptbeskrivelse og ev. informasjon om aldersgrenser.

Uteservering 

  • Dersom det også søkes om utendørs skjenkebevilling, må følgende dokumenteres: 
  • Grunneiers tillatelse til uteservering. 
  • Tegninger som viser uteserveringens konkrete plassering, areal og avgrensning. Situasjonskart kan benyttes, og bestilles her.

Type bevilling og skjenketid 

  • Hva slags alkoholholdig drikk det søkes bevilling for: 
  1. Gruppe 1: drikk som inneholder over 2,5 og høyst 4,7 volumprosent alkohol 
  2. Gruppe 2: drikk som inneholder over 4,7 og mindre enn 22 volumprosent alkohol 
  3. Gruppe 3: drikk som inneholder fra og med 22 til og med 60 volumprosent alkohol. 
  • Ønsket skjenketid.

Informasjon om internkontrollsystem 

  • Skjenkestedets system og rutiner for overholdelse av alkoholregelverket (internkontrollsystem). 

Annen informasjon 

  • Forventet omsatt mengde alkoholholdig drikk (fordelt på gruppe 1, 2 og 3) første kalenderår. 
  • Dersom det søkes om bevilling i forbindelse med overdragelse av en virksomhet, jf. alkoholloven § 1-10, må kopi av kjøpekontrakt legges fram.

Kommunens saksbehandling

Når komplett søknad er mottatt vil kommunen innhente uttalelse til søknaden fra politiet, kommunens sosialtjeneste og skatt- og avgiftsmyndigheten.

Søknad om ny skjenkebevilling behandles av formannskapet.

Når vedtak er fattet vil det sendes en skriftlig melding om vedtaket.

Saksbehandlingstid

Saksbehandlingstiden er normalt ca. tre måneder fra du har sendt inn alle nødvendige opplysninger og dokumenter.

Behandlingstiden kan bli lengre hvis politi eller skatte- og avgiftsmyndigheter har bemerkninger til søknaden, eller søknaden endres i behandlingsperioden.

Klage

Kommunens vedtak kan påklages. Klagefristen er 3 uker fra mottak av underretning om vedtaket. I klagen må det angis hvilke endringer i vedtaket som ønskes og dette må begrunnes.

Klageinstans er Statsforvalter i Oslo og Viken. Klagen sendes Lørenskog kommune, Postboks 304, 1471 Lørenskog.

Endringer i eksisterende bevilling

Ved skifte av daglig leder, styre/stedfortreder, endret lokalisering, utvidelse av areal, overgang til ny selskapsform og ved eierskifte må det søkes om ny serveringsbevilling.

Overdragelse

Skjenkebevillingen faller bort ved overdragelse av virksomheten. Virksomheten kan likevel fortsette skjenking på den tidligere bevilling i inntil tre måneder forutsatt at kommunen er underrettet om dette og det søkes om ny bevilling så snart som mulig og senest innen 30 dager etter overdragelsen. Dersom ny søknad om bevilling ikke er endelig avgjort av kommunen innen tre måneder kan det gis tillatelse til å drive videre på tidligere bevilling i ytterligere en måned.

Gebyr

Det skal årlig betales et gebyr for skjenkebevillingen basert på omsetningen.

Kontroll

Kommunen fører kontroll med utøvelsen av skjenkebevillingen.