Fradeling behandles som enkle tiltak etter plan- og bygningsloven. Disse dokumentene skal følge med en delesøknad:
- Søknadsskjema
Du må ikke ha ansvarsrett for å kunne søke om fradeling, men det er begrenset hvem som skal søke om fradeling. Se eget avsnitt. Utnyttelsesgrad for både ny og gammel tomt må oppgis.
Skjema for søknad om tillatelse til tiltak uten ansvarsrett finner du her. - Nabovarsel
Fradelingen må nabovarsel. Dersom man er kjent med andre rettighetshavere enn naboer/gjenboere bør de også varsels. Mer utfyllende informasjon om nabovarsel finner du her.
Naboliste kan man få tilsendt ved å bestille på Infoland, Infoland finner du her, eller ved å møte opp hos RBG på Rådhuset. Husk legitimasjon og avtale.
Skjema for nabovarsel finner du her.
Skjema for opplysninger gitt i nabovarsel finner du her.
Skjema for kvittering for nabovarsel finner du her
Hvis du får merknad til nabovarselet må merknaden og svar på merknaden leveres med søknaden. - Rekvisisjon av oppmålingsforretning
Rekvisisjon av oppmålingsforretning er bestilling av oppmåling og matrikkelføring. Den må signeres på side 3 av hjemmelshaver(e). Her kan du krysse av om du søker om utsatt oppmålingsforretning. Husk i så fall at det må grunngis.
Skjema for rekvisisjon av oppmålingsforretning finner du her. - Situasjonskart
Situasjonskartet skal være over eiendommen med ny delelinje, og eventuelt utomhusplan. Ny delelinje skal være målsatt slik at grenseforløpet kan merkes i marka. Situasjonskartet skal ikke være eldre enn 1 år. Situasjonskart kan du bestille her. - Eventuelle koordinater
Hvis du fradeler anleggseiendom eller hvis du søker om utsatt oppmålingsforretning må du levere med koordinater på delelinjen. Det skal kun leveres koordinater/data som er relevant for saken. Andre data/koordinater skal fjernes. Koordinater skal leveres i KOF, dxf eller SOSI-format med planlagte/ønskede eiendomsgrenser. Andre data/koordinater skal fjernes. - Erklæringer som skal tinglyses (2 eksemplarer)
Hvis gjenværende eller ny eiendom må sikres rettigheter over annen manns grunn frem til offentlig vann- og avløpsledning eller veg må avtalen/erklæringen leveres med søknaden. Det kan også være nødvendig å tinglyse andre avtaler for å sikre at ny og gjenværende eiendom er selvstendig. Erklæringen tinglyses samtidig med opprettelse av eiendom.
Ved forespørsel kan saksbehandler utarbeide forslag/mal til erklæring til søker. Profesjonelle søkere må utarbeide erklæring for egenhånd.
Om det er krav for tillatelse må erklæringen inneholde teksten: «Heftelsene kan ikke avlyses uten samtykke fra Geodataseksjonen i Lørenskog kommune, org. nr. 842566142.»
Kopi av eventuelle avtaler/erklæringer relevante for søknaden
Dersom eiendommen har rettigheter over andre eiendommer, som vei-, vann-, eller avløpsrettigheter, vedlegges kopi av avtalen/erklæringen med referanse til dokumentnummer for det tinglyste dokumentet. Eksempel på referanse 2017/123-1/200.
Eventuelt samtykke fra urådighetshaver (1 eksemplar)
Dersom det er tinglyst urådighet på eiendommen, må det følge med originalt samtykke fra urådighetshaver. Grunnboksblad kan hentes gratis fra seeiendom.
Eventuelt pantefrafall eller prioritet ved fradeling fra flere eiendommer
Dersom det er tinglyst pant ved fradeling fra flere grunneiendommer må det tinglyses pantefrafall eller prioritetsvikelse. Panthaver sender pantefrafallet/prioritetsvikelsen direkte til tinglysingsmyndigheten i forkant av fradelingen. Om det er heftet pant på eiendommene kan du se ved å velge «vis grunnboken» på seeiendom.
Etter at det er pantefrafall/prioritetsvikelse er tinglyst kan du se at det er registrert i grunnboken. Da kan du sende inn søknaden.
Nærmere veiledning om tinglysing av pantefrafall og prioritetsvikelse tas med Kartverket. Mer informasjon: Prioritetsvikelse.
- Avklaring av eventuelt andre forhold
Hvis eiendommen er utsatt for støy, flom eller andre forhold må du beskrive hvordan du kan løse det.