Sammenslåing av eiendommer
Sammenslåing vil si at man slår sammen to eller flere eiendommer til en eiendom.
Veiledning sammenslåing
Sammenslåing vil si at man slår sammen to eller flere eiendommer til en eiendom.
Den som i grunnboken er registrert som eier av eiendommene (hjemmelshaver) kan søke om sammenslåing.
Eiendommene som skal slås sammen må ligge i samme kommune og ha lik hjemmelshaver. Hvis det er tinglyst pant i flere eiendommer, må det være like heftelser. Det vil si at samme pantedokument må være tinglyst på alle eiendommer hvor det er tinglyst pant.
Hvis noen har bruksrett på en av eiendommene som skal sammenslås må den eller de varsles.
Hvis det er tinglyst urådighet på en eller flere eiendommer, må urådighetshaver samtykke til sammenslåingen.
Disse dokumentene skal følge med søknaden:
Pant og heftelser må være ordnet i forkant av sammenslåingen
Dersom det er ulike heftelser/pant på eiendommene må det sjekkes at det ikke har ulik prioritet. Dette kan du se i grunnboken ved å velge «vis grunnboken» på Seeiendom.
Dersom eiendommene som skal sammenslås har ulike heftelser, kan det bli en prioritetskollisjon mellom heftelsene. Grunnen til at det blir prioritetskollisjon, er at tinglyste panteretter utvides til å gjelde det sammenslåtte bruksnummeret. Når det er ulike pant, eller andre kolliderende heftelser på eiendommene, må rettighetshaverne avklare hvilken prioritet de skal ha i forhold til hverandre etter sammenslåingen.
Prioritetskollisjoner kan også oppstå mellom pant og andre heftelser som har en økonomisk verdi, for eksempel forkjøpsretter, boretter, leiekontrakter og festeavtaler. Hvis det foreligger en prioritetskollisjon, må en eller flere av heftelsene slettes eller vike prioritet før sammenslåing kan tinglyses. Det sendes til Kartverket.
e-post: postmottak@lorenskog.kommune.no
tradisjonell post:
Lørenskog kommune
Postboks 304
1471 Lørenskog
Søknad kan også leveres til Lørenskog kommunes postmottak på Rådhuset, Hasselveien 6.
Kommunen kontrollerer at eiendommene kan slås sammen. Når alt er i orden, blir sammenslåingen matrikkelført og sendt til tinglysing. Når saken er tinglyst avsluttes saken ved at du som hjemmelshaver får tilsendt oppdatert matrikkelbrev og grunnboksblad for den eksisterende eiendommen.
Det er ingen gebyrer for sammenslåing utenom bestilling av situasjonskart.
Situasjonskart betales ved bestilling til e-Torg og priser kan du finne her.
Hvis du vil ha veiledning kan du kontakte kommunen ved geodata-avdelingen.
Kontaktpersoner:
Sigve Kristiansen tlf: 907 73 628
Elisabeth Bråthen tlf: 902 05 355
Publisert av Joachim David Bredesen
Sist endret 16.12.2024 08.48