Badevannskvalitet og badevannstemperaturer uke 26 og 27 (17. juni - 07. juli)

Foto: Nicolaas Kuipers

Her kommer badevannsoppdateringer for badevannsprøvene tatt 24. juni.

Resultatet av badevannsprøvene,  viser at det er fra god til utmerket kvalitet i alle våre badevann.

Temperaturene er brukbare, skolen er stengt for sommeren og værmeldinga viser at vi kan få noen fine dager framover.

Ta på dere badetøy og kast dere ut i vannet.

Badeplasser i Lørenskog - vannkvalitet og temperatur

Badeplasser Standard Anbefalt Temperatur
Langgrunna (Langvannet) God kvalitet Ja 17
Mønevann Utmerket kvalitet Ja 18
Vangen (Langvannet) God kvalitet Ja 17
Vesletjernet God kvalitet Ja 19

Vurder badevannskvaliteten selv

Uklart vann

Kan du ikke se tærne gjennom vannet når du har vann til knærne (0,5 m dyp) så kan dette indikere algevekst eller annen forurensning. Synlig grønt vann kan også indikere algevekst. I slike tilfeller frarådes bading og dyr bør ikke drikke vannet. Informer oss gjerne på e-post.

Mye nedbør

Bading frarådes under, eller like etter kraftig regnskyll, varig nedbør eller oversvømmelser. Slike hendelser kan medføre forurensning av vannet og en smitterisiko. Det anbefales derfor å vente minst 24 timer med å bade etter slike hendelser for sikkerhets skyld.

Det er størst risiko for forurenset vann på Langgrunna, Vangen og Vesletjern ved slike hendelser pga. nærhet til kloakksystemer, tette flater og mye folk. Likevel øker også slike hendelser sannsynligheten for forurensning på alle badeplasser fordi forurensning fra land kan skylles ut i vannet.

Analyser av vannprøver

Vannprøvene vi tar ved badeplassene sendes til Noranalyse ved NRVA for å bli vurdert. Resultatene blir vurdert etter EU sitt badevannsdirektiv, og testes for Escherichia coli og Intestinale enterokokker.

Mens vannprøvene vi tar gjennom sommeren gir resultater i nåtid har vi også vurdert badeplassenes kvalitet basert på de tre siste årenes resultater etter EUs badevannsdirektiv. Høsten 2023 var det flere dårlige vannprøver grunnet mye nedbør og store mengder gåsemøkk. Dette har medført at Langgrunna og Vesletjern har blitt kategorisert med dårlig og tilstrekkelig badevannskvalitet. Les mer om hva det betyr nedenfor.

Badeplassenes kvalitet basert på prøver fra badesesongene 2021 - 2023

Badeplass Badevannskvalitet basert på 2021 - 2023 (ihht. EUs badevannsdirektiv) Hva betyr dette?
Langgrunna Dårlig Badevannskvaliteten er stort sett bra, men fraråding av bading kan forekomme i løpet av sesongen. Dette er stort sett knyttet til mye nedbør.
Vangen God Badevannskvaliteten er stort sett bra, men det kan forekomme perioder med redusert kvalitet.
Vesletjern Tilstrekkelig Badevannskvaliteten er stort sett bra, men fraråding av bading kan forekomme i løpet av sesongen. Dette er stort sett knyttet til mye nedbør.
Mønevann Utmerket Badevannskvaliteten er stabilt bra gjennom hele badesesongen.

Informasjonen om badevannet blir publisert under nyheter på nettsiden til kommunen hver annen uke.

Lørenskog kommune vil varsle på kommunes hjemmeside og på badeplassene dersom vi fraråder bading pga. dårlige badevannsresultater.

Kommunen har også målestasjoner i Mønevann og Langvannet som blant annet viser vanntemperaturene her og nå:

Mønevann
Langvannet

Mer om badeplasser i Lørenskog kommune kan du lese her.