Er du klar hvis en krise skulle oppstå? Lær mer om egenberedskap.

Klarer du deg selv i tre dager hvis vann og strøm blir borte? Lørenskog kommune markerer egenberedskapsuka 2021 sammen med Sivilforsvaret, Lørenskog Sanitetsforeningen og Norsk Folkehjelp Lørenskog. Kom og treff oss på stand!

Vi lever i et trygt og stabilt samfunn der vi er vant til at det meste fungerer som det skal i hverdagen. Likevel kan det oppstå en stor hendelse eller krise som gjør at mange innbyggere trenger støtte og hjelp på en gang. Hvis flere av oss kan ta vare på oss selv ved en hendelse eller krise, så kan hjelpen gis til de som trenger det aller mest. På den måten er du en del av Norges beredskap.

Vær forberedt – ikke bekymret

Ofte er det ikke så mye som skal til. Er du frisk og kan ta vare på deg selv, start med å tenke igjennom hvordan du, familien din og de rundt deg blir påvirket hvis for eksempel vann og strøm blir borte i tre dager. Som menneske trenger vi å få dekket grunnleggende behov som varme, drikke, mat, legemidler, hygiene og sanitær. Har du det du trenger hjemme for å klare deg i tre dager?

www.sikkerhverdag.no  finner du gode tips og råd til hva du bør tenke på og hva du kan gjøre for å øke egenberedskapen i hjemmet.

Landsdekkende kampanjeuke om egenberedskap starter 1. november

Tirsdag 2. november kl. 11.00 - 15.00 og torsdag 4. november står vi på stand inne på Metro fra kl. 14.00 - 17.00. Her kan du få brosjyrer på ulike språk, slå av en prat og stille alle spørsmål du lurer på om egenberedskap. Det blir også en konkurranse med premie. Vinneren trekkes på mandag 8. november.

Utstilling på biblioteket

I andre etasje på biblioteket på Lørenskog hus er det utstilling av anbefalt beredskapslager gjennom hele uka. Her kan du også hente brosjyrer. I tillegg kan du få brosjyrer på rådhuset, Lørenskog hus, NAV og hos flykning- og innvandrertjenesten.

Egenberedskapsuka arrangeres av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) i samarbeid med kommuner over hele landet.