Er du vaksinert mot kikhoste?

Det er for tiden mange som er smittet av kikhoste i Norge, og i juni fikk hele 752 personer påvist smitte. Dette er den kraftigste økningen av kikhoste vi har sett i Norge på flere år. I Lørenskog har vi kun påvist enkelttilfeller, men for å forhindre at vi får et større utbrudd er det viktig at flest mulig er vaksinerte. Det er spesielt viktig for de som er i kontakt med barn under to år.

Alle som har fulgt barnevaksinasjonsprogrammet er vaksinert mot kikhoste, men den varer ikke evig. Hvis du ikke har tatt vaksinen de siste 10 årene er det på tide å ta den igjen.

Dame som hoster i albuen - Klikk for stort bilde colourbox.com

Hvordan vet jeg når jeg tok vaksinen sist?

Helsenorge.no kan du se når du har fått de ulike vaksinene. Logg deg inn, trykk på vaksiner og bla deg ned til du ser kikhoste.

Gravide bør vaksinere seg igjen

Det anbefales at alle gravide tar vaksinen, uavhengig av når de tok den sist. Vaksinering av gravide beskytter barnet frem til det får sin første egne vaksinedose i barnevaksinasjonsprogrammet. Det er gratis for gravide å vaksinere seg.

Hvor kan jeg ta vaksinen?

Du kan prate med din fastlege for å få vaksine, eller resept på vaksine som du kan få satt på apoteket.

Du kan også ta vaksinen på kommunens vaksinekontor. Du kan kontakte vaksinekontoret på telefon 67 49 50 29 tirsdag og torsdag klokken 08.30–11.00 og 12.30–14.30 for å bestille time.

Informasjon om kikhoste

Kikhoste forekommer i alle aldersgrupper, og gir mest alvorlig sykdomsforløp hos spedbarn. Når det er mange i samfunnet som har kikhoste, så øker smittepresset. Dette kan føre til at flere spedbarn kan bli syke.

Om du blir smittet med kikhoste, får du først rennende nese, hoste og eventuelt feber i en ukes tid. Deretter kommer en sykdomsperiode på flere uker der man har kraftige hosteanfall med kiking (kraftig innpust etter hosteanfall) og eventuelt brekninger. Kiking er mindre vanlig hos de minste spedbarna, vaksinerte personer og voksne.

Spedbarn er mest utsatt for alvorlig forløp av kikhoste, og kan i sjeldne tilfeller dø på grunn av alvorlige komplikasjoner av infeksjonen eller ved at de slutter å puste under hosteanfallene. De kan også få hjerneskade på grunn av infeksjonen eller oksygenmangel forårsaket av pustestans under hosteanfall.

Om lag halvparten av barn som får kikhoste i første leveår blir så syke at de må legges inn på sykehus. De fleste av disse er i aldersgruppen 0-6 måneder. Større barn og voksne har liten risiko for alvorlig forløp og sykehusinnleggelse.

Tiden det tar fra man blir smittet til de første symptomene viser seg, er 5–21 dager (oftest 7–10 dager). Sykdommen er svært smittsom og smitter ved dråpesmitte som spres i forbindelse med hoste. Man er smittsom fra man får de første symptomene og gjerne før hosten starter. Syke er smitteførende i cirka tre uker uten behandling.

Råd fra Folkehelseinstituttet (FHI)

Disse rådene er generelle, men spesielt viktige å være oppmerksomme på ved utbrudd av kikhoste

• Følg anbefalingene om vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet, og det nye tilbudet om kikhostevaksine til gravide
  • Voksne anbefales oppfriskningsdose hvert 10. år
  • Familier med spedbarn bør begrense besøk av personer som har forkjølelsessymptomer
  • Ha lav terskel for å oppsøke lege ved sykdom hos spedbarn under 3-månedersalder
  • Kikhoste ligner på andre forkjølelser første uken, før den kraftige hosten starter. Kraftig hoste kan være kikhoste, og kontakt med lege må vurderes. Ved påvisning av kikhoste, kan antibiotikabehandling som startes i løpet av de første 3 ukene mildne og forkorte sykdomsforløpet. Det gjelder personer i alle aldre.

Se også https://www.helsenorge.no/sykdom/infeksjon-og-betennelse/kikhoste/