«Formidabel innsats». «Gode prioriteringer». «Høyt arbeidspress». Det er beskrivelser som går igjen i en rapport utarbeidet av PricewaterhouseCoopers AS (PwC) på oppdrag fra Lørenskog kommune. Den lovpålagte evalueringen ble satt ut høsten 2021. Formålet var å sikre en ekstern evaluering av kommunens koronahåndtering – for på den måten å kunne stå bedre rustet i en ny krisesituasjon.
Samtidig med PwCs evaluering ble det gjennomført en innbyggerundersøkelse, der alle over 16 år (med registrert epostadresse i det nasjonale kontakt- og reservasjonsregisteret) fikk tilsendt en e-post med invitasjon til å svare på en rekke spørsmål.
Onsdag 26. oktober ble rapporten tatt opp til orientering i kommunestyret. Her kan du lese PwCs evalueringsrapport.
Høye forventninger fra alle hold
─ Det kjennes godt å ha et dokument som viser at Lørenskog kommune kom gjennom koronapandemien på en god måte, oppsummerte ordfører Ragnhild Bergheim (Ap).
Hun benyttet også anledningen til å takke politikere, ansatte og innbyggerne for deres innsats under pandemien.
I rapporten blir det særlig trukket frem at Lørenskog kommune over tid måtte håndtere vedvarende høyt smittepress: «Lørenskog har mest smitte i landet», skrev blant annet NRK mot slutten av mars 2021. Samme høst var smittetallene rekordhøye i kommunen.
Parallelt med de høye smittetallene måtte kommunen håndtere omfattende nasjonale krav og høye forventninger fra alle hold. Blant annet ble den lokale forskriften endret 21 ganger under pandemien, noe som bidro til at både innbyggere og ansatte opplevde det som utfordrende å vite hvilke regler som til enhver tid gjaldt.
─ Nå håper jeg det er siste gang jeg skal si noe om koronapandemien, sa ordfører Bergheim til kommunestyret.
Fornøyde innbyggere
Under kommunestyremøtet ga Knut Jan Nielsen (Ap) ros til sine politiske kolleger fra samtlige partier for å ha stått sammen om vedtak knyttet til smittevern og beredskap.
─ Her har det ikke handlet om politikk, og alle gjorde så godt vi kunne, sa Nielsen.
Amina Mabel Andresen (H) la særlig vekt på at innbyggerne er blitt hørt i den eksterne evalueringen.
─ Samtidig har vi fått med oss noen viktige læringspunkter til neste gang. Jeg ville vært mer bekymret om det ikke fantes et eneste læringspunkt i rapporten, sa hun.
I rapporten fra PwC fremkommer det at innbyggerne samlet sett er svært fornøyde med informasjonen de fikk av kommunen i forbindelse med testing, smittesporing, karantene og isolasjon. Mer presist; 83 prosent oppgir å være fornøyd med måten kommunen informerte dem om pandemien.
25 forbedringspunkter
God informasjon i riktige kanaler til rett tid og på flere språk er blant tiltakene som blir trukket frem som svært vellykket av konsulentselskapet: «Presis kommunikasjon har bidratt til trygghet og tillit i befolkningen», står det i rapporten.
Samtidig blir det trukket frem at arbeidspresset for de ansatte var høyt, usikkerheten stor og at kravene til kommunen var mange og komplekse.
Av samme grunn mener PwC og kommunedirektør Ragnar Christoffersen å se at Lørenskog kommune har forbedringspunkter i sitt krisehåndterings- og beredskapsarbeid.
Blant annet peker evalueringsrapporten på til sammen 25 anbefalinger og tiltak som Lørenskog kommune kan gjennomføre for å forbedre sin krisehåndteringsevne og sitt beredskapsarbeid. Det gjelder for eksempel kommunikasjon til minoritetsspråklige, ikke-digitale og unge, kartlegging av effektene av tiltak hos sårbare grupper og kartlegge hvordan tjenestene i normal drift ble levert under pandemien.