Its nice to be important, but…

Kommunedirektørens nyhetsbrev februar 2022

Kjære kollega

Dette nyhetsbrevet starter med et lite sitat fra gode, gamle Scooter. Scooter er et tysk technoband, en hitmaskin på 90-tallet, med tekster og låter som «How Much is the Fish», «God Save the Rave» og «The Logical Song». I en av låtene synger de nettopp «It’s nice to be important, but it’s more important to be nice». Hvorfor jeg innleder med akkurat denne strofen, skal jeg komme tilbake til litt senere i nyhetsbrevet.

Ærlige tilbakemeldinger

Etter påske vil jeg besøke alle arbeidsplasser i kommunen. Jeg ønsker å høre hvordan dere har opplevd den tiden vi har vært gjennom, og hva dere mener blir viktig i tiden som kommer. I tillegg vil jeg dele noen tanker fra mitt ståsted. Jeg håper på god dialog, ærlige tilbakemeldinger og råd på veien videre. Det er veldig viktig for meg og noe jeg har satt stor pris på tidligere. Det blir over 80 besøk, så det vil kanskje ta litt tid før vi sees.

Noen lurer kanskje på om det nytter å gi ris og ros eller å ta opp forhold dere er opptatt av? Det gjør det! La meg gi dere et konkret eksempel. Første gangen jeg gjorde en tilsvarende besøksrunde i 2014, fikk vi tydelige tilbakemeldinger fra samtlige skoler (kjeft på godt norsk) på den dårlige digitale tilstanden på skolene. Blant annet at det tok halve undervisningstimen og få PCer opp og gå før de kunne benyttes. Det var helt opplagt at dette måtte vi forbedre – og det resulterte i det jeg vil kalle en stor satsning på digitale verktøy i hele kommuneorganisasjonen de påfølgende år. Kanskje er det også en av grunnene til at vi var så godt forberedt på den nødvendige digitale hverdagen i pandemien.

Normal arbeidshverdag

Mye har skjedd i pandemi-arbeidet siden forrige nyhetsbrev rett før jul. Nå skal vi håndtere koronaviruset på en helt annen måte enn tidligere, og det virker som vi er på vei tilbake til noe som forhåpentligvis blir en normal hverdag fremover. Det er jeg utrolig glad for, både personlig og på vegne av alle ansatte, kommuneorganisasjonen, innbyggerne våre og lokalsamfunnet.

Det kommer en tid for læring og evaluering, og vi har også gjort underveisevalueringer, men akkurat nå er mitt viktigste budskap til dere at vi gradvis må vende tilbake til en mer normal arbeidshverdag. Det må vi helt sikkert bruke litt tid på, og det er ikke bare enkelt i en kommune som preges av høyt tempo. Men vi må ta oss tid til å reetablere trygge og gode arbeidsmiljøer, slik at vi alle kan ha en god arbeidshverdag fremover.

I kommuneplanen vår er tilhørighet og fellesskap et satsingsområde. Det er viktig for alle i kommunen, også for alle oss som jobber i kommuneorganisasjonen. Når vi nå gradvis vender tilbake til arbeidsplassene våre, kan vi få en ny giv og en sterkere følelse av fellesskap enn på digitale flater.

Snart kommer det også vinterferie, påskeferie og etter hvert sommerferie som forhåpentlig gir alle en velfortjent mulighet til å trekke pusten etter stor innsats i en helt ekstraordinær periode, som disse to siste årene har vært.

Medarbeiderundersøkelse

I disse dager sendes også medarbeiderundersøkelsen ut. Du kan svare i perioden 14. februar til 6. mars. Vi benytter 10-FAKTOR som tidligere. Du er kommunens viktigste ressurs og vi ønsker å ta vare på deg. Det å sørge for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø for alle medarbeidere, er både viktig og lovpålagt. Jeg ønsker derfor at flest mulig svarer på undersøkelsen, slik vi lettere kan identifisere «hvor skoen trykker» og kan iverksette gode forbedringstiltak.

Bruk denne anledningen til å si din ærlige mening – det er kanskje viktigere enn noensinne etter to spesielle år preget av pandemi. Jeg lover at vi skal følge opp, lykke til med undersøkelsen!

Vi får til utrolig mye

Kommunedirektørens styringsbrev for 2022 er blitt sendt ut. Styringsbrevet skal bidra til en helhetlig styring i kommuneorganisasjonen og skape felles forståelse for våre prioriteringer i 2022. Det er også en direkte oppfølging av kommunestyrets årsbudsjett/ økonomiplan og jeg blir svært fornøyd hvis dere tar dere tid til å lese gjennom brevet. Jeg tror det kan bidra til både større innsikt i og forståelse for politiske krav, forventninger og ønsker, våre muligheter og utfordringer og ikke minst beslutninger vi må ta.

I stedet for å fokusere på pengene vi ikke har, skal vi snakke mer om det vi får til med de pengene vi har. For vi får til utrolig mye i dag, og vi skal få til enda mer med samarbeid mellom fag og tjenester og satsing på felles prioriteringer. Vi har og skal ha høye ambisjoner, men vi kan ikke være best på alt. Det er derfor behov for at vi koordinerer innsatsen og jobber godt sammen om det vi tror skaper de beste resultatene.

Jeg legger ved en lenke til styringsbrevet her (PDF, 597 kB)som dere kan klikke dere inn på.

Motivasjon og arbeidsglede

Til slutt, og tilbake til Scooter, det aller, aller viktigste nå – og min tydelige forventning til deg som er leder og mitt ønske til deg som medarbeider – er at vi i tiden fremover fokuserer på å ta vare på hverandre. Hver og en av dere er viktige, og dere gjør en usedvanlig viktig jobb for innbyggerne i Lørenskog. Det har dere demonstrert tydeligere enn noensinne de siste to årene.

Ledere må være synlige, tydelige og ivaretakende, alle medarbeidere bør være litt ekstra rause og omsorgsfulle med kollegaer i tiden som kommer. Dette har vært en tid som har preget oss alle, helt sikkert på ulike måter, og det skal vi huske på og ta hensyn til. Krav og forventninger er viktige og nødvendige, men det er også motivasjon og arbeidsglede.

Som sagt - «It’s nice to be important, but it’s more important to be nice».

Ragnar