Kommunedirektørens nyhetsbrev til ansatte oktober 2024 - Jeg forsøker å gi svar på noen veldig gode spørsmål

Portrett av Ragnar Christoffersen - Klikk for stort bildeKommunedirektør Ragnar Christoffersen Farid Dino Omer / Lørenskog kommune

Kjære kollega

De siste månedene har gått utrolig fort. Det føles som en evighet siden sommerferien. Tiden går gjerne fort når tempoet er høyt - og det tror jeg det har vært for oss alle. Jeg har sagt det ved mange anledninger, man må være litt glad i «action» når man jobber i Lørenskog. Dere fortsetter å levere og å gjøre jobben på en fantastisk måte. Så la meg starte med å takke for den flotte jobben dere gjør for innbyggerne i Lørenskog.  

Besøk på mange arbeidsplasser

Den siste måneden har jeg besøkt mange av kommunens arbeidsplasser. Hensikten er todelt – dels å høre litt om hva dere er opptatt av, men også å få gitt så mange som mulig av dere informasjon om den økonomiske og organisatoriske omstillingen vi står midt oppe i.  

Tusen takk for måten dere har tatt meg imot på. Takk for engasjementet, de konstruktive spørsmålene og refleksjonene. Flere besøk på arbeidsplasser skal det bli de neste månedene. Min ambisjon er å ha besøkt så å si alle arbeidsplasser før vi kommer til desember.  

Vi står ovenfor noen veldig krevende valg og prioriteringer de neste månedene. Dette gjelder både for meg, som skal utarbeide et forslag til årsbudsjett for 2025 og en økonomiplan for de neste fire årene, men også for kommunestyret, som 11. desember skal behandle og vedta disse. Det er derfor viktig for meg at dere skal få informasjon direkte fra meg om hva som skjer, når det skjer og hvorfor det skjer.  

Tilbakemeldingene fra de stedene jeg har rukket å besøke, er at det oppleves som nyttig, men at budskapet er både vanskelig og tungt å ta innover seg. Det forstår jeg veldig godt.  

Behov for kraftfulle grep

I likhet med de aller, aller fleste kommuner er Lørenskog nå i en situasjon hvor utgiftene våre er høyere enn inntektene. Vi hadde i fjor for første gang på mange år et betydelig underskudd, som antagelig blir enda høyere i år. Det går ikke i lengden.  

Kommunestyret vedtok derfor i juni at vi skal bruke to til fire år på å omstille økonomien vår, slik at den raskest mulig igjen er bærekraftig. Det er også fornuftig, siden det gir minst slitasje over tid og lavest risiko. Da kan vi så fort som mulig fokusere på å fortsette å bygge Lørenskog-samfunnet og gi tjenester med god kvalitet til våre brukere og innbyggere. Men det betyr også at vi må ta kraftfulle og raske grep i tiden som kommer. Det kommer til å merkes både for innbyggerne, tjenestemottakerne og oss ansatte.  

Hva er de langsiktige konsekvensene?

På arbeidsplassbesøkene er det selvfølgelig mange spørsmål knyttet til klokskapen og fornuften i det vi nå må gjøre, hva det vil bety for ansatte, men kanskje først og fremst bekymring for de umiddelbare og de langsiktige konsekvensene for brukerne og innbyggerne. Jeg blir veldig imponert over at så mange er minst like bekymret for hva dette betyr for innbyggerne som for sin egen situasjon.  

Jeg tenkte derfor at jeg i dette nyhetsbrevet skulle prøve å svare på noen av de spørsmålene som oftest går igjen:  

«Når vi kutter i forebyggende tjenester samtidig som vi må kutte i kjernetjenester til sårbare grupper, vil ikke det vi sparer på kort sikt føre til økte utgifter på lengre sikt?»

Både Kommuneindeksen og Kommunebarometeret viser at vi allerede er Norges mest effektive kommune, og da blir det umulig å gjøre kutt uten at det får konsekvenser. Kuttforslagene jeg kommer til å legge frem i mitt budsjettforslag 1. november vil bli både smertefulle og krevende å gjennomføre, men vi forsøker likevel å velge de minst smertefulle alternativene. Vi er fullt klar over at dette vil påvirke våre innbyggere og ansatte, spesielt på kort sikt.

Vi sitter imidlertid ikke stille. Vi har allerede begynt å jobbe med å vurdere hvilke konsekvenser kuttene vil ha, i samarbeid med tillitsvalgte og verneombud. Vårt mål er å finne løsninger som kan kompensere for de mest alvorlige virkningene. Ved å gjennomføre omstillingen raskt, tror vi også at vi raskere vil komme i en situasjon hvor vi igjen har ressurser til å utvikle tjenestene våre.

Hva med HR-strategien nå?  

Et annet spørsmål er: «Hva med HR-strategien vår om å være Norges beste kommune å jobbe i - og hvordan kan vi opprettholde motivasjon og et godt arbeidsmiljø i en krevende tid med vakanser og omstilling?»  

Da vi utarbeidet og vedtok den nye HR-strategien i 2023 så satte vi oss et ambisiøst mål om å være «Norges beste kommune å jobbe i». Jeg skrev i et nyhetsbrev den gangen at jeg hadde tenkt mye på om dette var en god ambisjon, siden det kan være kort vei mellom et ambisiøst mål og det som kan oppfattes som en floskel. Men at dere skulle vite at dere har en arbeidsgiver som ønsker å satse hardt for at dere skal ha en god arbeidsplass å gå til. I fjor brukte vi betydelige midler til ulike HR-tiltak for å følge opp ambisjonen, både i form av lønnstiltak, ekstra kompetanseutviklingsmidler og ikke minst til arbeidsmiljøstimulerende tiltak. Akkurat nå blir det vanskelig å følge opp med ekstra midler. Vi må derfor i en periode se på andre måter å understøtte denne ambisjonen. Vi må tenke nytt sammen.

Høyt engasjement knyttet til omstilling

I perioden fremover er det flere ting jeg tror er viktig for at dere skal oppleve Lørenskog kommune som en god arbeidsplass. Krevende tider kan føles veldig utrygt. Vi skal derfor fortsette å praktisere en åpen og ærlig dialog på alle nivåer, og vi skal holde dere informert og involvert. Ikke nøl med å ta kontakt med egen leder eller tillitsvalgt/verneombud hvis du har spørsmål. I tillegg vil jeg slå et slag for intranettet hvor vi fortløpende legger ut all informasjon.

Både privat og offentlig sektor vil preges av omstillingsprosesser i årene som kommer, på godt og vondt. Det blir ikke nok tilgang på arbeidskraft og kompetanse for å løse oppgavene våre på samme måte som i dag. Det er heller ikke bare negativt at en virksomhet må endre seg, det kan også skape muligheter for forbedringer. Det er et høyt engasjement knyttet til vår egen omstilling og mange har gode ideer til hvordan man kan løse den nye hverdagen innenfor trange økonomiske rammer. Det er jeg både glad for og stolt av.  

Ta vare på kulturen vår

Å skape gode og trygge rammer for å løse oppgaver med færre ansatte, er en stor utfordring. På mange måter er kanskje tiden foran oss den viktigste testen på HR-strategien, og vårt ambisiøse mål om å være Norges beste kommune å jobbe i. I krevende tider blir det ekstra synlig hvor viktig det er å ta vare på kulturen vår, involvere medarbeidere og hjelpe ledere til å opptre med høy integritet og klokskap.  

Det er mange virksomheter nå som går med ubesatte stillinger. Det er veldig krevende! Oppgavene blir ikke borte av seg selv, og de som er på jobb må ofte ta en større byrde. Men disse restriksjonene på ansettelser er ikke bare økonomisk motivert.  Vi gjør dette også for å kunne tilby ledige stillinger til ansatte som blir berørt av at noen oppgaver eller tjenester forsvinner neste år. Vi ønsker å ta vare på dere som jobber i kommunen vår også i en omstillingsperiode.

Stå sammen i utfordringene

Jeg får ofte tilbakemeldinger på at vi har et godt og uformelt arbeidsmiljø i Lørenskog, og at det er kort avstander i organisasjonen vår. Vi har en sterk kultur for å «brette opp ermene» og stå sammen i utfordringene. Det skal vi fortsette med! Arbeidet under pandemien viste akkurat dette. Hele 86 % av innbyggerne svarte at de synes vi i stor grad eller i svært stor grad håndterte pandemien på en god eller svært god måte. Vi viste den gangen at vi er en kommune som tåler en «trøkk» og som leverer når det gjelder som mest – og jeg er sikker på at vi sammen skal komme oss opp denne «kneika» også.  

Ha en fortsatt fin arbeidsuke.  

Vi snakkes!

Ragnar