Lørenskog kommunes miljø- og bærekraftspris 2023

Vinner av Lørenskog kommunes miljø- og bærekraftspris for året 2023 er Grete Lill Gundersen.

Her er ordførerens tale som ble holdt da prisen ble delt ut på Losbydagen 25. august:

Lørenskog kommunes miljø- og bærekraftspris har vært delt ut siden 2020, det er altså fjerde gang i år.

Ifølge statuttene skal prisen tildeles innbygger, organisasjon eller virksomhet som gjør aktiviteter som fremmer bærekraftig utvikling, natur og miljøvern. Innsatsen skal gi god miljøeffekt og være holdningsskapende.

Som ordfører er jeg stolt av at vi i Lørenskog har privatpersoner, foreninger og virksomheter som tar miljøansvar i praksis. Gjennom miljø- og bærekraftsprisen ønsker kommunen å belønne og takke disse for det viktige arbeidet de gjør.

Kommunen har i vår gått aktivt ut for å få inn forslag til kandidater og har mottatt fire forslag.

Det politiske utvalget for miljø, samferdsel og teknisk er jury, og har valgt en vinner av prisen. Prisvinneren får et diplom og et pengebeløp på 10.000 kroner.

Vinneren av Lørenskog kommunes miljø- og bærekraftspris for året 2023 er Grete Lill Gundersen

Grete Lill Gundersen har et stort hjerte for miljø og bærekraft, og hun bidrar inn i Lørenskogsamfunnet på mange forskjellige måter:

• Hun er aktiv hønepasser på Skårer gård, noe som gir stor glede for både barn og andre besøkende.
  • Grete Lill dyrker grønnsaker på økologisk vis og holder foredrag i Hagelaget om grønnsaksdyrking og hvordan vi alle kan bidra med beredskap ved å dyrke mer selv. Hun har vært med i Norges Økolag lenge før det ble lokalt Økolag i Lørenskog.
  • Grete Lill var med å starte frøbiblioteket i Lørenskog og bidrar selv med frø som andre kan få gratis – spesielt tomatfrø, men også andre frø.
  • Hun lager også sin egen kompost og har solcelleanlegg på hustaket sitt.
  • I tillegg har hun deltatt på «Den kulturelle skolesekken» i mange år, for å lære barn og unge om dyrking, høner, økologisk drift og det å ta vare på de ressursene vi har.
  • Gjennom Lørenskog Pensjonistuniversitet har hun bidratt med å sette «klima» på agendaen i flere sammenhenger, gjennom et eget «klimaforum».
  • Det kan også nevnes at Gundersen er fast «visitor» på Ullersmo fengsel. Hun byr på seg selv også her, ved å besøke innsatte i fengselet.

På vegne av kommunen vil jeg si: Tusen takk for den flotte innsatsen! Gratulerer til Grete Lill Gundersen!

Nå vil jeg be Grete Lill Gundersen opp hit for å ta imot Miljø- og bærekraftsprisen for 2023.

Prisvinner omgitt av miljøsjef og ordfører - Klikk for stort bildePrisvinner Grete Lill Gundersen i midten, sammen med Kari Westgaard Berg, plan- og miljøsjef i Lørenskog kommune og ordfører Amine Mabel Andresen Atle Berg