Økning i kommunale årsgebyr 2023

I 2023 vil de kommunale årsgebyrene for vann, avløp og renovasjon øke, mens gebyr for feie- og tilsyn reduseres. Nedenfor kan du lese mer om bakgrunnen for endringen i de ulike gebyrene.

Prisendring fra 2022 til 2023 inkl. mva:

Gebyr

Pris 2022

Pris 2023

Endring i %

Vann per m³

25,89 %

Avløp per m³

23,64 %

Fastledd renovasjon

2 973,75

3 075,90

3,44 %

Renovasjon per liter

4,43 %

Feie og tilsyn

-5,99 %

Her kan du finne alle de gjeldende prisene for 2023..

Tjenester til selvkost

Tjenestene leveres til selvkost. Dette betyr at hver husstand betaler hva det koster å ha tilgang til tjenestene – ikke mer. Kommunen tjener ikke på at gebyrene øker. Kreves det inn for mye i gebyr settes dette på fond og føres tilbake til abonnentene i løpet av fem år, enten ved at gebyret reduseres eller at det ikke økes. På samme måte skal også underskudd på områdene dekkes av gebyrer i løpet av de neste fem årene. Hvert selvkostområde har sitt fond, man kan altså ikke kryssfinansiere en tjeneste med midler fra et annet område. Eksempelvis kan ikke fond for vann finansiere kostnader på avløp.

Vann- og avløpsgebyrene

Hovedårsaken til at gebyrene øker i det kommende året er:

• Økte energipriser. Dyr strøm påvirker prisene også på de kommunale tjenestene.
  • Økte renter. Kommunen og de interkommunale selskapene har lån. Investeringer på vann- og avløpsområdet finansieres med låneopptak. Når renten stiger øker også kostnadene som må dekkes via gebyr.
  • Prisøkning på varer og tjenester. Spesielt kostnadsøkninger på drivstoff, materialer og kjemikalier som benyttes for å rense drikke- og avløpsvannet vårt.

Rehabilitering av vann og avløpsnettet

Lørenskog kommune har siden 2020 hatt et aktivt forhold til rehabilitering av det kommunale vann- og avløpsnettet, i tråd med vedtatt hovedplan for vann, avløp og vannmiljø. Målene, strategiene og tiltakene i hovedplanen er rettet inn mot å løse utfordringene knyttet til vann, avløp og vannkvaliteten i vassdragene våre. Det er satt et konkret mål om at 2 km ledningsnett skal skiftes ut årlig og det er dette målet kommunedirektøren arbeider etter. Gebyrøkningene viser at kommunen tidligere nok har hatt et for lavt nivå til å vedlikeholde ledningsnettet tilstrekkelig, noe som er en kjent problemstilling i flere kommuner i Norge.

I hovedplanarbeidet ble det gjort en rekke analyser av ledningsnettet. På vannledningsnettet er 27 km (24 %) av de kommunale vannledningene vurdert til å ha et akutt behov for utskifting. At behovet er akutt betyr at det er stor fare for ledningsbrudd og dermed lekkasjer. I verste fall kan drikkevannet bli forurenset ved at avløp lekker inn. Per i dag går ca. 25 % av renset drikkevann tapt i form av lekkasjer eller utlekking til grunnen.

Mer og kraftigere regn gir utfordringer for ledningsnettet. Strategien i hovedplanen er å etablere et ledningsnett som vil håndtere fremtidens klimaendringer. En tilstandsvurdering viser at 22 km (18 %) av de kommunale avløpsledningene har akutt behov for utskifting. 70 % av vannet som befinner seg i avløpsledningene er fremmedvann, det vil si vann som ikke skal være i avløpsledningen. Eksempler på dette er takvann, bekkevann, grunnvann og lekkasje fra en vannledning som renner inn i avløpsnettet. Fremmedvann fører til at ledningene fort blir fort fylt opp, som kan føre til skader på hus og eiendom, forurensning av vassdrag og at det sendes vann til rensing som ikke behøver det. Den store mengden fremmedvann fører til økte utgifter til avløpsrensing og utgifter etter oversvømmelser.

Vi ser at økningen i vann og avløpsgebyrene får konsekvenser for hverdagsøkonomien for abonnentene. Derfor anbefales abonnenter som bor i bolig uten vannmåler, å installere dette slik at de betaler for sitt faktiske forbruk. Gjennom et bevisst vannforbruk kan man som forbruker påvirke hvor mye man må betale. Her kan du lese mer om hvilke fordeler du kan få ved å installere vannmåler.

Renovasjonsgebyret

Renovasjonsgebyret øker i takt med øvrig prisvekst i kommunens budsjett. I samarbeid med ROAF jobber kommunen med å nå nasjonale krav om 70 % ombruk og gjenvinning innen 2030.

Feie- og tilsynsgebyret

Som følge av at midler fra selvkostfondet for feie- og tilsynsområdet føres tilbake til abonnentene, blir gebyret redusert med 6 % i 2023.

Det er kun husstander med et aktivt fyringsanlegg som skal betale gebyret. Dersom du ikke har pipe, eller har fått fritak fordi du ikke bruker fyringsanlegget, skal du ikke betale gebyret.

Feierens lovpålagte arbeid er behovsprøvd. Det betyr at feieren undersøker sotmengde, fyringsmønster og liknende i boligen. Ut fra dette gjør feieren en faglig vurdering av hvor ofte det bør feies hjemme hos deg. Er det lenge siden du hadde besøk av feieren kan du ta kontakt med NRBR og be om at de kommer. Hvis du ikke benytter fyringsstedet ditt, kan du søke NRBR om å få fritak. Du finner mer informasjon om dette på deres nettsider www.nrbr.no.

Din faktura for kommunale årsgebyr

Som fakturamottaker vil du kunne finne tidligere faktura under «Min side» som du finner øverst til høyre på kommunens nettside.

Du kan velge mellom å betale de kommunale gebyrene 1, 2, 4 eller 12 ganger i året. Ønsker du å endre fakturahyppighet må du sende en e-post til gebyr@lorenskog.kommune.no hvor du oppgir hvor ofte du ønsker å betale og hvilken eiendom det gjelder.

Har du andre spørsmål rundt den generelle informasjonen på denne siden, om kommunale årsgebyr eller din faktura? Send oss en e-post på gebyr@lorenskog.kommune.no.