Ønsker du å hjelpe flyktningene fra Ukraina?

Ukrainas flagg - Klikk for stort bilde

Vi får nå mange tilbud fra Lørenskauinger som ønsker å hjelpe flyktningene fra Ukraina med bosted eller andre ting. Dette er vi veldig glade for og stolte av.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er flere ulike måter du kan hjelpe flyktningene på:

Leie ut bosted

Bidra som frivillig

Bidra med klær eller leker

Leie ut bosted

Hvis du ønsker å tilby et sted å bo kan du gi oss beskjed via dette elektroniske skjemaet.

Har du spørsmål kan du kontakte Elisabeth Weiberg Sture på flyktning- og innvandringstjenesten i Lørenskog kommune.

Epost: esu@lorenskog.kommune.no

Bidra som frivillig

Rundt 200 rause og engasjerte innbyggere og frivillige organisasjoner har allerede registrert seg for å stille opp der det er behov i denne akutte situasjonen vi er i. Det er flere enn Frivilligsentralen allerede hadde registrert. Noen har allerede vært i sving, og bidratt mye til de akutte behovene for aktiviteter for barn/voksne og donasjoner/sortering av klær/leker.

Frivilligsentralen skal registrere, godkjenne og matche frivillige, sortere behov, og koordinere frivillige oppgaver. Vi har nå så mange nye på liste, at vi anbefaler dere som nå ønsker å bidra direkte om å ta kontakt med en av de frivillige organisasjonene i Lørenskog for å melde dere til tjeneste . Se oversikt på Friskus.

Behovene og situasjonen endrer seg raskt! Det eneste vi vet er at det mest sannsynlig vil komme flyktninger til Lørenskog til akuttmottaket på Triaden en stund framover. Slik det ser ut nå, skal disse nokså raskt videre til et nytt mottak hvor de venter på å bli bosatt. I løpet av året vil det også komme flyktninger som skal bo i Lørenskog fast. Da vil det også være behov for at vi stiller opp som nye naboer!

Bidra med klær eller leker

Mottak av klær og leker på Metro har nå stengt. Vi har allerede fått ENORME mengder, som flyktningene skal få så snart de er sortert. Overskuddet doneres til aktuelle hjelpeorganisasjoner- enten her hjemme, eller om mulig i Ukrainas nærområder.