OsloMet til Romerike og Lillestrøm

Fasadebilde av Oslo Met med deres logo - Klikk for stort bildeIllustrasjonsbilde: OsloMet OsloMet På styremøtet onsdag 8. desember vedtok OsloMet-styret med seks mot fem stemmer at universitetets nye campus skal plasseres i Lillestrøm. Rektor, ledelsen ved OsloMet og styreleder gikk inn for etableringen av et campus Romerike på Ahus.

Begrunnelsene til ledelsen ved OsloMet var mulighetene for faglig samarbeid, forskning og innovasjon - og ambisjonen om en unik satsing innen helseteknologi og intelligent helse. De ønsket å bygge campus der det faglige tilbudet er best, det vil si på universitetssykehuset på Lørenskog, Norges største akuttsykehus. Her ville det kunne utvikles en campus med særpreg og en tydelig profil – en mulighet som ikke vil kunne realiseres et annet sted. OsloMet hadde muligheten til å ta en posisjon, men styret ville det annerledes. De stemte mot med 6 mot 5 stemmer. Mer urbane kvaliteter i Lillestrøm veide tyngst.

Lørenskog kommune er i sterk vekst og en rivende utvikling. Innbyggertallet vil passere 50 000 innen tre-fire år. Kommunen har sterke ambisjoner for den framtidige utviklingen av regionen og mulighetene knyttet opp mot universitetssykehuset på Nordbyhagen. Vi støtter rektors forslag som er godt og grundig utredet gjennom en lang prosess. Nå starter arbeidet med å forsterke faglig samarbeid med forskningsmiljøer som ønsker en felles utvikling innenfor helse og teknologi, slik at planene for campus på Ahus kan realiseres. Dette arbeidet vil Lørenskog kommune bidra til!