Snøsmelting med fjernvarme på Skårersletta og Garchinggata

Skårersletta og Garchinggata er oppgradert med gatevarme for å holde fortau og sykkelbaner is- og snøfrie i vinterhalvåret. Gatevarmanlegget er nå startet opp, men er i en oppstart- og innkjøringsfase. Denne vil pågå gjennom vinteren for å optimalisere anlegget med hensyn til effektiv energibruk.

Bilde av fortau på Skårersletta før og etter gatevarmen er skru på.  - Klikk for stort bildeEtter og før gatevarmen i fortau og sykkelfelt ble slått på i Skårersletta. Lørenskog kommune

I denne perioden vil det være litt ujevn tining av snø og is i gang- og sykkelfeltene. Dette er helt normalt ved oppstart av store gatevarmeanlegg. Det kan i innkjøringsperioden eller ved store snøfall, være behov for brøyting og strøing. Ved veldig lave temperaturer vil det gå noe lengere tid før snø/is smelter.

Det har også vært enkelte tekniske utfordringer i oppstarten av anlegget. Disse vil bli utbedret i løpet av oppstart- og innkjøringsfasen.

Det er ikke lagt gatevarme på strekningen Skårersletta fra Sigurds vei/Trygves vei til Bibliotekgata.

Varmt vann smelter is og snø
Det tekniske anlegget for gatevarmen er plassert inne i varmesentralen, som er plassert langs Sigurds vei i Skårerparken. Det er vindu på bygget, så man kan se hvordan en varmesentral ser ut på innsiden. Fjernvarmen kommer inn i varmesentralen, fordeles og distribueres via plastrør som går i sløyfer under fortau og sykkelbaner i Skårersletta og Garchinggata.