Thon hotell Triaden er nå innkvarteringssted for flyktninger som skal registreres

Hjerte med ukrainske farger - Klikk for stort bilde Lørenskog kommune

Det er kommet og vil komme langt flere flyktninger til Norge enn det politiet klarer å registrere på mottaket på Råde. Det er derfor behov for innkvartering av flyktninger til de er blitt registrert hos politiet og har fått utlevert sitt asylsøkerbevis.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Flyktninger som ennå ikke er registrerte

UDI har gitt beskjed om at også Thon hotell Triaden skal ta imot flyktninger som ennå ikke er registrert hos politiet. Når de har fått sitt asylsøkerbevis skal UDI finne en plass til dem i akuttinnkvartering. Opprinnelig var det ment at Thon hotell Triaden skulle være en akuttinnkvartering hvor flyktningene skulle bo til de ble bosatt i en kommune. Det vil fortsatt være Hero AS som er driftsansvarlig av innkvarteringen på oppdrag av UDI.

Kommunens ansvar

Denne endringen betyr at tilbudet Lørenskog kommune gir til flyktningene i denne korte perioden, i hovedsak være nødvendige helsetjenester og noe tilbud om fritidsaktiviteter rettet mot grupper.

Anmodning om å bosette 220 flyktninger

Lørenskog kommune er blitt bedt om å bosette 220 av IMDi. Opprinnelig var det planlagt at Lørenskog skulle bosette 45 flyktninger i 2022. Kommunedirektøren vil fremme en politisk sak om dette. Frist for tilbakemelding til IMDi er 31. mars.

Frivilligheten

Det er over 200 som har meldt seg til å bidra som frivillige. Når Lørenskog kommune skal bosette våre ukrainske flyktninger vil disse bli brukt for å gi en bedre hverdag til våre nye naboer.