Kunst, laks og demokrati!

I slutten av mai var 9. trinn på Oslo-tur. Lærerne hadde funnet fram til et utvalg relevante aktiviteter, og elevene fikk selv velge hva de hadde lyst til å lære mer om. Det var mange fornøyde elever og lærere på toget på vei hjem.

Her er de ulike aktivitetene eleven fikk velge mellom:

9. trinn på Oslo-tur Åse Prøis Persson
  • SAM/NOR Stortinget"Valget er ditt"
    • Elevene var stortingsrepresentanter og gjorde valg og prioriteringer for fremtidens Norge. De utforma egne partiprogram ved å velge saker innenfor ulike kategorier. Diskusjon og kompromisser var viktige stikkord.
  • K&H Astrup Fearnley Museet: "Introduksjon til samtidskunst"
    • Astrup Fearnley-samlingen er en av Europas mest omfattende samlinger av internasjonal samtidskunst. Formidleren tok elevene med på en utforskning av samtidskunstens mange ulike uttrykk. Omvisningene hadde en dialogbasert form som ga rom til å øve muntlige ferdigheter, kritisk tenkning og meningsbrytninger.
  • SAM/KRL/KRØ Orientering på Grønland
    • Elevene gjorde åtte poster knyttet til områdets historie både før og nå. De fikk utdelt kart og spørsmålsark, og oppgavene varierte fra å sammenligne gamle fotografier med det de så rundt seg og vurderte endringer i bydelen, til å lese og finne svar på spørsmål. Temaer som handel, innvandring, områdeløft og fattigdom.
  • K&H/SAM Nasjonalmuseet"Kunstaktivisme"
    • Kunst kan være et startsted for tanker, meninger eller engasjement for en sak. I denne omvisningen så elevene nærmere på utvalgte verk som på ulike måter speiler kunstens rolle som deltager til endringer i sin tid og kunstnere som har laget kunstverk som har deltatt i den offentlige debatten.
  • NAT/M&H "The Salmon"
    • Her fikk de lære mer om lakseoppdrett, teknologi og bærekraftig matproduksjon. Besøket inkluderte smaksprøve.

Har du spørsmål?

Åse Prøis Persson
Åse Prøis Persson
Adjunkt med tilleggsutdanning
94016186